Aktivis ‘halau’ pelancong Inggeris di pantai Sepanyol

Antara papan tanda yang diletakkan di beberapa pantai popular di Sepanyol. (FOTO: The Gaze)
- Advertisement -

MADRID: Golongan aktivis tempatan telah meletakkan papan tanda amaran palsu di pantai di seluruh Mallorca, Sepanyol untuk menjauhkan pelancong Inggeris.

Sesetengah poster itu memberi amaran tentang ‘obor-obor berbahaya’, ‘batu yang jatuh’ atau ‘air laut yang tercemar dengan kumbahan’, lapor Euronews.

Poster yang lain mengatakan bahawa pantai ditutup dengan simbol ‘tidak boleh berenang’ di bawah atau memberi amaran bahawa ia mengambil masa berjam-jam untuk berjalan ke sana walaupun lautan berada hanya kurang daripada 100 meter.

- Advertisement -

Walau bagaimanapun, beberapa baris teks kecil dalam bahasa Catalan di bawahnya mendedahkan kepada penduduk tempatan bahawa amaran itu tidak benar. 

Mereka menjelaskan bahawa ‘masalahnya bukan kejatuhan batu, ia adalah pelancongan besar-besaran’ atau bahawa ‘pantai terbuka, kecuali orang asing dan obor-obor’.

Tanda amaran tidak rasmi itu muncul di Cala Morlanda, Es Calo, Cala Petita, Porto Cristo, Cala Murta, Cala Magraner dan Cala Bota.

Notis palsu itu dikemukakan oleh kumpulan anti-kapitalis, Caterva yang berpangkalan di bandar Manacor. 

Anggotanya sebelum ini telah mengkritik pantai yang sesak di pulau itu dan menarik perhatian kepada masalah pelancongan besar-besaran di Mallorca.

Dalam catatan di laman media sosial X, kumpulan itu berkata bahawa kempen itu ‘berlangsung dengan jenaka’

Dalam satu kenyataan yang dihantar kepada akhbar tempatan, Caterva mendakwa bahawa pelakunya adalah ‘pengusaha hotel dan Rafael Nadals’  yang dipersalahkan sama seperti Kerajaan Balearic. 

Ia dilaporkan telah mengkritik pemain tenis Sepanyol itu kerana memiliki restoran dan perniagaan pelancong di pulau itu pada masa lalu.

Walaupun terdapat dakwaan pelancongan mencipta pekerjaan dan kekayaan untuk penduduk tempatan, Caterva berkata bahawa satu-satunya golongan yang melihat manfaat ekonomi adalah mereka yang sudah mempunyai wang.

Perdebatan mengenai pelancongan berlebihan terhenti apabila bilangan pengunjung berkurangan ketika pandemik Covi-19 tetapi, apabila ia mula pulih ke tahap pra-pandemik dan seterusnya, Kepulauan Balearic sekali lagi mengalami masalah  akibat daripada jumlah pelancong yang berlebihan.

Sehubungan itu, Caterva u telah menawarkan untuk berkongsi poster secara percuma dengan sesiapa sahaja yang ingin menggunakannya.

Terdahulu, pada tahun 2022, lebih daripada 16 juta pelancing melawat Kepulauan Balearic di Sepanyol. 

Mallorca sahaja menyaksikan lebih daripada sejuta pelancong sepanjang tahun lepas pada bulan Ogos sahaja – lebih daripada jumlah keseluruhan penduduk pulau itu. 

Institut statistik tempatan menganggarkan bahawa bilangan pelancong boleh memuncak lebih tinggi pada tahun ini.

Kesesakan amat teruk semasa musim panas dengan perebutan  ke atas kerusi berjemur di resort dan beratur panjang hanya untuk menjejakkan kaki di beberapa pantai yang paling popular di situ menyebabkan penduduk tempatan berasa terancam dengan kedatangan pelancong luar.

Pesta mabuk dan pelancong yang bergaduh juga telah menjadi masalah khusus di pulau-pulau berkenaan selama beberapa tahun. 

Majlis tempatan dan Kerajaan Balearic telah cuba mengawal keadaan dengan peraturan dan peraturan yang lebih ketat dengan sedikit kejayaan.

Peraturan untuk pelancong dikenakan termasuklah larangan merokok di 28 pantai berbeza di seluruh pulau-pulau tersebut, had bilangan minuman beralkohol semua termasuk yang boleh mereka beli, kod pakaian untuk memasuki restoran dan pusat peranginan serta denda kerana tidak hadir pada tempahan makan malam.

Pada awal tahun ini, Kerajaan Balearic melancarkan kempen bersama Kedutaan British yang mengukuhkan dasar toleransi sifar untuk pelancongan berlebihan. – HARAKAHDAILY 22/8/2023

- Advertisement -