Jepun lepaskan air sisa terawat ke Lautan Pasifik Khamis ini

Loji nuklear Fukushima yang dilanda bencana tsunami pada 2011 akan melepaskan 1.34 juta air sisa terawat ke Lautan Pasifik dalam tempoh 48 jam lagi. (FOTO: BBC)
- Advertisement -

TOKYO: Jepun akan mula melepaskan air sisa terawat daripada loji nuklear Fukushima yang dilanda tsunami ke Lautan Pasifik pada Khamis (24 Ogos) ini, walaupun mendapat tentangan daripada negara jirannya.

Keputusan itu dibuat beberapa minggu selepas badan pemantau nuklear Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) meluluskan rancangan itu, lapor BBC.

Kira-kira 1.34 juta tan air, cukup untuk mengisi 500 kolam bersaiz Olimpik  telah terkumpul sejak bencana tsunami 2011 memusnahkan loji itu.

- Advertisement -

Air sisa terawat itu sebelum ini dijadualkan akan dibebaskan lebih 30 tahun selepas ditapis dan dicairkan.

 Perdana Menteri Jepun, Fumio Kishida selepas mesyuarat Kabinet pada hari ini, Selasa (22 Ogos) berkaya, pihak berkuasa negara itu akan meminta pengendali kilang itu untuk ‘segera bersedia’ bagi  pelupusan bermula pada 24 Ogos ini jika cuaca dan keadaan laut sesuai.

Kishida telah melawat kilang itu pada  Ahad (20 Ogos) lalu, mencetuskan spekulasi bahawa pembebasan air sisa terawat  itu akan berlaku.

Kerajaan Jepun telah berkata bahawa melepaskan air sisa terawat itu adalah langkah yang perlu dalam proses yang panjang dan mahal untuk menyahtauliahkan  loji itu, yang terletak di pantai timur negara itu, kira-kira 220 kilometer di timur laut ibu kota, Tokyo.

Jepun telah mengumpul dan menyimpan air yang tercemar dalam tangki selama lebih daripada satu dekad, tetapi ruang simpanan semakin kehabisan.

Tsunami 2011 yang dicetuskan oleh gempa bumi berukuran 9.0 magnitud, dianggap sebagai bencana nuklear terburuk di dunia sejak Chernobyl.

Tidak lama selepas itu, pihak berkuasa menubuhkan zon pengecualian yang terus berkembang apabila radiasi bocor dari loji itu, memaksa lebih 150,000 orang berpindah dari kawasan itu.

Rancangan untuk melepaskan air dari loji itu telah menimbulkan kebimbangan di seluruh Asia dan Pasifik sejak ia diluluskan oleh kerajaan Jepun dua tahun lalu.

Ia telah ditandatangani oleh badan pemerhati nuklear PBB, yang menyimpulkan bahawa kesan kepada manusia dan alam sekitar akan diabaikan, tetapi nelayan di rantau ini masih bimbang bahawa membuang air terawat akan mencemarkan reputasi hasil tangkapan mereka dan menjejaskan mata pencarian mereka.

Syarikat Tepco telah menapis air untuk mengeluarkan lebih daripada 60 bahan radioaktif tetapi air itu tidak akan bebas sinaran sepenuhnya kerana ia masih mengandungi tritium dan karbon-14, isotop radioaktif hidrogen dan karbon masing-masing yang tidak boleh dikeluarkan dengan mudah daripada air. Tetapi pakar percaya ia bukan bahaya melainkan dimakan dalam kuantiti yang banyak, kerana ia mengeluarkan tahap radiasi yang sangat rendah.

Rancangan itu telah menimbulkan kekecohan di negara jiran, dengan China sebagai penentang yang paling lantang. Ia menuduh Jepun melayan lautan seperti ‘pembetung milik persendiriannya’.

Korea Selatan bagaimanapun, telah menyokong rancangan itu dan telah menuduh penunjuk perasaan sebagai ‘menakutkan’.

Orang ramai yang tinggal di dalam dan sekitar Fukushima juga tidak yakin bahawa sisa air terawat akan selamat dan ramai nelayan di negara itu bimbang pembebasan cecair tersebut akan menjejaskan mata pencarian mereka.

Terdahulu, kedua-dua Korea Selatan dan China telah mengharamkan import ikan dari sekitar Fukushima. – HARAKAHDAILY 22/8/2023

- Advertisement -