Polis Pakistan geledah rumah Imran Khan

Bekas Perdana Menteri, Imran Khan ketika meninggalkan Mahkamah Tinggi Pakistan pada 13 Mei 2023. (FOTO: BBC)
- Advertisement -

PAKISTAN: Polis Pakistan merancang untuk menggeledah rumah bekas Perdana Menteri, Imran Khan di Lahore pada hari ini, Jumaat (19 Mei).

Seorang pegawai kerajaan wilayah berkata, operasi itu boleh mencetuskan lebih banyak keganasan ketika negara itu bergelut dengan ketidakstabilan politik dan ekonomi.

- Advertisement -

Menteri penerangan wilayah Punjab, Amir Mir berkata ratusan anggota polis, diketuai oleh pesuruhjaya polis bandar, akan menjalankan operasi mencari pada hari init.

“Kami mempunyai maklumat bahawa terdapat kira-kira 40 pengganas bersembunyi di sana, jadi saya fikir kami memerlukan kira-kira 400 polis untuk menggeledah rumah itu,” katanya kepada Reuters

Rujukan adalah kepada penyokong Khan yang dituduh menyerang dan merosakkan bangunan kerajaan dan tentera.

Rumah Khan terletak di kejiranan Taman Zaman di Lahore, ibu kota Punjab.

Pada bulan Mac, kawasan itu menjadi tapak pertempuran sengit antara penyokong ini dan polis yang telah cuba menangkap bekas bintang kriket berusia 70 tahun itu kerana tidak hadir ke mahkamah.

Pada Rabu (17 Mei) lalu, kerajaan Punjab meminta Khan menyerahkan penyokong yang dipersalahkan untuk serangan ke atas tentera yang berkuasa dan yang dikatakan bersembunyi di rumahnya.

Khan telah menafikan melindungi sesiapa yang terlibat dalam keganasan itu dan berkata pihak berkuasa boleh menggeledah rumahnya tetapi hanya dengan waran undang-undang daripada mahkamah.

Pada Khamis (18 Mei) pula, pembantu Khan Iftikhr, Durrani membenarkan wartawan memasuki beberapa kawasan di rumah Khan di Lahore untuk ‘mencari pengganas’. – HARAKAHDAILY 19/5/2023

- Advertisement -