Keabsahan Muhyiddin bukan ditentu kaedah lain

Tan Sri Muhyiddin Yassin
- Advertisement -

KUALA LUMPUR: Keabsahan kedudukan Tan Sri Muhyiddin Yassin akan ditentukan di Parlimen pada September dalam usul undi percaya dan bukan melalui kaedah lain.

Perdana Menteri berkata, ia adalah selaras dengan titah perkenan Yang di-Pertuan Agong yang disampaikan kepadanya ketika sesi menghadap di Istana Negara Rabu lepas.

- Advertisement -

Oleh itu beliau merakam ucapan penghargaan kepada timbalannya, Dato’ Seri Ismail Sabri dan semua Ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) yang terus menyatakan sokongan kepada Kerajaan Perikatan Nasional (PN).

“Saya berharap agar pendirian Ahli-Ahli Parlimen BN akan menghentikan polemik politik yang sedang berlaku sekarang.

“Ini memberi ruang kepada kerajaan untuk menumpukan sepenuh perhatian kepada usaha menangani Covid-19, mempercepatkan proses vaksinasi dan memulihkan ekonomi,” katanya pada kenyataan dikeluarkan Pejabat Perdana Menteri hari ini.

Hari ini Ismail Sabri mengumumkan 31 ahli parlimen Umno dan BN terus menyokong kerajaan PN biarpun Presiden Umno Dato’ Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi mengarahkan mereka meletak jawatan.

Menurut Timbalan Perdana Menteri terbabit adalah satu perbuatan yang tidak bertanggungjawab dalam kalangan pemimpin parti-parti komponen BN meninggalkan kerajaan secara tergesa-gesa.

“Semua ahli Parlimen Umno masih setia kepada parti, namun objektif sebagai wakil rakyat berkhidmat kepada masyarakat dalam membantu menyelesaikan permasalahan yang dihadapi,” katanya yang juga Naib Presiden Umno.

Menurut laman BNBBC Perdana Menteri berkata, kepentingan rakyat dan negara perlu diutamakan ketika berhadapan dengan pandemik sekarang. – HARAKAHDAILY 6/8/2021

- Advertisement -