Keunggulan institusi mufti di Pahang

Zuridan Mohd Daud
- Advertisement -

PEKAN: Institusi mufti dalam sebuah negara Islam menjadi tempat rujuk dalam menentukan hukum bagi perkara-perkara kesamaran dalam kehidupan yang tidak disebut secara jelas dalam nas sama ada al-Quran mahupun Hadis.

Ketua Dewan Ulamak PAS Pahang, Zuridan Mohd Daud berkata, mufti juga mempunyai autoriti dalam menjelaskan sikap yang perlu diambil oleh orang Islam terhadap fahaman-fahaman yang muncul, agar umat Islam sentiasa terpandu dalam menentukan sikap dan pendirian serta terpelihara aqidah mereka.

- Advertisement -

“Kebebasan bersuara dan keberanian membuat teguran seorang Mufti menjadikan ia sebagai institusi penting dan mesti dihormati khususnya oleh masyarakat Islam,” katanya dalam satu kenyataan.

Menurut beliau, di Pahang, di samping menjadi rujukan dalam soal hukum, Jabatan Mufti juga menjadi penyelaras kepada jawatankuasa khutbah negeri Pahang.

“Khutbah di negeri Pahang di bawah seliaan Jabatan Mufti dilihat sentiasa menekankan soal Aqidah Ahli Sunnah Wal Jamaah dan ancaman yang dibawa oleh ideologi-ideologi sesat seperti fahaman liberal yang semakin menular dalam negara kita.

“Saya ingin merakamkan jutaan terima kasih kepada mantan Mufti Pahang, Dato Seri Ustaz Dr Abdul Rahman Osman yang telah menunjukkan sikap yang berani dan tegas dalam menyuarakan pendapat bagi kebaikan umat Islam sepanjang menjawat jawatan Mufti.

“Sikap tegas Abdul Rahman,terhadap fahaman yang menyeleweng, tambah beliau, menjadikan negeri Pahang kurang berlaku penularan fahaman sesat dan tiada pertembungan ketara dalam soal-soal aqidah dan khilafiah feqah.

“Semoga perlantikan Mufti yang baru dapat meneruskan legasi keunggulan Institusi Mufti dan memperkasakan lagi fungsi Jabatan Mufti Negeri Pahang serta terus bersikap tegas terhadap fahaman dan ideologi liberal dan sekular yang menggugat perpaduan umat Islam,” katanya. – HARAKAHDAILY 14/4/2024

- Advertisement -