Penduduk Yahudi kacau bilau takut serangan Iran

Gambar video dari AFPTV yang diambil pada 14 April 2024, menunjukkan letupan menerangi langit Baitulmaqdis ketika pertahanan udara Israel bertindak balas ke atas serangan Iran.
- Advertisement -

TEHRAN: Kekacauan melanda wilayah Palestin yang Israel duduki apabila media Zionis melaporkan serangan dron Iran pada awal pagi ini dengan beberapa sumber berita melaporkan bunyi siren penggera di wilayah utara.

Bunyi siren juga kedengaran di wilayah al-Jalil di wilayah Palestin yang diduduki.

- Advertisement -

Laporan portal berita antarabangsa menunjukkan dron atau peluru berpandu Iran di ruang angkasa wilayah yang diduduki. Objek bercahaya yang dipercayai dron atau peluru berpandu Iran boleh dilihat dengan jelas memasuki dan mengenai pelbagai sasaran.

Mengikut saluran berita Al Jazeera, bunyi letupan berturut-turut boleh didengari di kawasan berbeza wilayah yang diduduki.

CNN juga mendakwa bahawa sistem pertahanan rejim Zionis memintas beberapa dron Iran di ruang udara.

Kor Pengawal Revolusi Islam (IRGC) Iran mengumumkan malam tadi bahawa berpuluh-puluh dron dan peluru berpandu ditembak ke arah kedudukan rejim Zionis sebagai tindak balas kepada pelbagai jenayah, termasuk serangan maut baru-baru ini membabitkan Kedutaan Iran di Damsyik.

Laporan serangan balas Iran menyebabkan kekacauan dan ketakutan dalam kalangan penduduk Zionis dengan media melaporkan mereka menyerbu kedai.

Beribu-ribu penduduk Yahudi dilihat bergegas ke kedai berhampiran untuk menyimpan stok makanan, air minuman dan keperluan lain.

Pihak berkuasa tentera rejim Zionis juga meminta penduduk di kawasan yang diduduki supaya berlindung di tempat yang selamat.

Tindak balas tentera Iran terhadap rejim Zionis juga mendorong Datuk Bandar Haifa mengisytiharkan darurat di bandar itu. – IRNA

- Advertisement -