Gaji bulanan pekerja 40-an di Singapura RM37,621

Pekerja asing profesional di Singapura bakal menikmati gaji bulanan minumum yang lebih tinggi menjelang tahun depan. (FOTO: Nikkei Asia)
- Advertisement -

SINGAPURA: Syarikat yang mengupah pekerja profesional asing di Singapura pada tahun depan perlu membayar gaji minimum yang lebih tinggi untuk melayakkan mereka mendapat visa kerja, satu langkah yang boleh menjejaskan perniagaan global yang merancang untuk menghantar ekspatriat ke hab ekonomi serantau itu.

Menteri Tenaga Manusia Tan See Leng dalam pembentangan di parlimen pada hari ini, Isnin (4 Mac) berkata, gaji bulanan minimum bagi pemohon baharu untuk mendapatkan apa yang dikenali sebagai pas pekerjaan (EP) akan dinaikkan kepada 5,600 dolar Singapura (RM19,689), meningkat daripada nilai pada ketika ini, SG$5,000 (RM17,580) menjelang Januari, 2025.

- Advertisement -

“Sektor perkhidmatan kewangan menghadapi tahap yang lebih tinggi. Syarikat yang mahukan pas pekerjaan baharu perlu membayar rekrut sekurang-kurangnya SG$6,200 (RM21,800) sebulan, meningkat daripada nilai gaji semasa, SG$5,500 (RM19,338).

“Dengan mengemas kini gaji kelayakan secara berkala berdasarkan penanda aras gaji yang ditetapkan, kami memastikan ia sama rata untuk penduduk tempatan. Gaji kelayakan EP juga akan terus meningkat secara progresif mengikut pertambahan usia,” katanya

Negara yang meliputi sebuah pulau kecil di Selatan Semenanjung Malaysia itu sangat bergantung kepada pekerja asing. 

Menurut Kementerian Tenaga Manusia Singapura, terdapat kira-kira 1.48 juta pekerja asing setakat Jun 2023, dengan 197,300 daripadanya memegang EP, yang mana majikan diwajibkan membuat permohonan baharu menjelang 2025, lapor Nikkei Asia.

Singapura mempunyai ambang gaji minimum untuk EP, dan selama ini, ia telah mengetatkan kriteria bagi memastikan kualiti pekerja asing dan untuk memastikan peluang pekerjaan kepada penduduk tempatan. Ia kali terakhir dinaikkan pada September 2022, kepada SG$5,000 (RM17,580) daripada SG$4,500 (RM15,822).

Gaji yang layak untuk pemohon EP adalah berdasarkan satu pertiga teratas gaji untuk profesional, pengurus, eksekutif dan juruteknik tempatan; dan ia meningkat untuk pekerja yang lebih tua.

Kali ini, gaji bulanan minimum bagi mereka yang berumur pertengahan 40-an akan meningkat sehingga SG$10,700 (RM37,621).

Dalam menempuh garis ini, Singapura juga telah cuba menarik profesional luar negara untuk profesion yang dihargai dengan skim tertentu. 

Bermula pada September tahun lepas, pihak berkuasa negara itu telah memperkenalkan kriteria berasaskan mata yang dikenali sebagai COMPASS (Rangka Kerja Penilaian Pelengkap) untuk menilai sejauh mana calon EP melengkapkan tenaga kerja Singapura.

Semua pemohon EP akan menerima markah 0, 10 atau 20 merentas empat kriteria asas: gaji, kelayakan, kepelbagaian syarikat pengambilan pekerja dan nisbah kakitangan tempatan. 

Untuk layak mendapat EP, pemohon memerlukan 40 mata. Pemohon EP untuk 27 pekerjaan dalam enam industri – teknologi pertanian, perkhidmatan kewangan, ekonomi hijau, penjagaan kesihatan, teknologi infokom dan maritim, boleh memperoleh sehingga 20 mata bonus. – HARAKAHDAILY 4/3/2024

- Advertisement -