Tindakan Amerika jejas keselamatan Eropah – Rusia

Amerika Syarikat merancang untuk menempatkan senjata nuklear di Britain buat kali pertama dalam tempoh 15 tahun sebagai tindak balas terhadap dakwaan ancaman dari Rusia. (FOTO: Xinhua)
- Advertisement -

MOSCOW: Rusia melihat potensi pemulangan senjata nuklear Amerika Syarikat ke Britain akan menjadi langkah berbahaya, yang hanya boleh menjejaskan keselamatan Eropah.

Timbalan Menteri Luar Rusia, Sergei Ryabkov membuat kenyataan itu lewat Selasa, waktu tempatan, di tengah-tengah laporan media bahawa AS merancang untuk menempatkan senjata nuklear di Britain buat kali pertama dalam tempoh 15 tahun sebagai tindak balas terhadap dakwaan ancaman dari Rusia, lapor Xinhua.

- Advertisement -

“Mengenai topik hipotesis pemulangan senjata nuklear taktikal Amerika ke wilayah British, saya ingin memberi amaran dengan cara yang paling pasti dan tegas terhadap langkah yang tidak stabil ini,” kata Ryabkov.

Diplomat Rusia itu seterusnya menegaskan bahawa langkah sedemikian tidak akan mengukuhkan keselamatan AS, dan juga tidak akan mengukuhkan keselamatan Britain.

“ Ia sebalik akan ‘meningkatkan tahap peningkatan keseluruhan’ dan menimbulkan ancaman kepada keselamatan Eropah,” tegasnya.

Tambah Ryabkov, Moscow mempunyai cara sendiri untuk memantau apa yang berlaku untuk membuat kesimpulan yang sesuai.

“Kami ingin memberi amaran kepada NATO… terhadap peningkatan lebih lanjut, yang menjadi semakin berbahaya,” katanya.  HARAKAHDAILY  31/1/2024

- Advertisement -