Vietnam, Filipina meterai perjanjian keselamatan Laut China Selatan

Presiden Filipina, Ferdinand Marcos Jr.
- Advertisement -

HANOI: Vietnam dan Filipina bersetuju untuk meningkatkan kerjasama antara pengawal pantai kedua-dua negara dan mencegah kejadian tidak diingini di Laut China Selatan. dalam satu pengumuman semasa lawatan negara ke Hanoi oleh Presiden Ferdinand Marcos Jr.

Kedua-dua negara Asia Tenggara mempunyai tuntutan bertindih terhadap beberapa bahagian Laut China Selatan, laluan perdagangan bernilai AS$3 trilion yang dituntut hampir keseluruhan oleh China.

- Advertisement -

Dua memorandum persefahaman mengenai keselamatan meliputi “pencegahan insiden di Laut China Selatan” dan “kerjasama maritim” dalam kalangan pengawal pantai, menurut seorang pegawai Vietnam yang mengumumkan perjanjian itu semasa lawatan negara ke Hanoi oleh Presiden Ferdinand Marcos Jr.

Perjanjian di Hanoi berisiko menimbulkan kemarahan Beijing, terutama jika ia membuka jalan untuk kompromi masa depan mengenai tuntutan yang dipertikaikan. China cenderung melihat kemajuan dalam penyelesaian pertikaian sempadan dalam kalangan pihak yang menuntut lain dengan keraguan.

Vietnam dan Filipina pernah berselisih dengan pengawal pantai China pada masa lalu, tetapi pertelingkahan sering berlaku pada tahun lalu antara kapal China dan sekutu Amerika Syarikat, Filipina, menambah ketegangan kepada hubungan yang merosot.

Menurut kenyataan Marcos pada pertemuan dengan Perdana Menteri Vietnam, Pham Minh Chinh, perjanjian kerjasama maritim itu bertujuan untuk mewujudkan perkongsian lengkap antara kedua-dua pengawal pantai mengenai pembinaan kapasiti, latihan dan pertukaran kakitangan dan kapal untuk meningkatkan keupayaan mereka untuk menjalankan operasi bersama.

“Laut China Selatan kekal menjadi titik perbalahan,” kata Marcos pada mesyuarat itu.

“Kami tegas untuk mempertahankan kedaulatan, hak kedaulatan dan bidang kuasa kami terhadap sebarang provokasi. Namun, pada masa yang sama, kami berusaha untuk menangani isu-isu ini dengan China melalui dialog dan perundingan aman sebagai dua negara berdaulat yang sama.”

Sebelum bertemu dengan Presiden Vietnam, Vo Van Thuong, Marcos berkata Vietnam adalah “rakan kongsi strategik tunggal Filipina” di Asia Tenggara dan menekankan bahawa kerjasama maritim adalah asas hubungan itu. – REUTERS

- Advertisement -