Kelantan guna tiga strategi Nabi Yusof 

Mohd Nassuruddin Daud
- Advertisement -

KUALA LUMPUR: Tiga strategi Nabi Yusuf digunakan Kerajaan Kelantan dalam mengurus kesejahteraan rakyat dan negeri itu.

Menteri Besar Kelantan,  Dato’ Panglima Perang Ustaz Dato’ Mohd Nassuruddin Daud berkata, tiga strategi yang digunakan tersebut adalah kebijaksanaan, ketepatan dan ketegasan. 

- Advertisement -

“Melalui kebijaksanaan, Nabi Yusuf menggunakan minda berpedomankan wahyu untuk menganalisis gambaran krisis ekonomi yang akan dihadapi. 

“Ketepatan pula setelah menganalisa keadaan tersebut, Baginda merangka pelan strategik bagi mengatasi krisis ekonomi tersebut,” kata beliau pada Majlis Amanat Tahun Baharu dan Perhimpunan Penjawat Awam dalam satu kenyataan.

Menurutnya, strategi ketiga adalah ketegasan, dengan menggariskan setiap strategi pelan tindakan tersebut agar dapat dipatuhi dengan tegas serta benar-benar dapat dicapai matlamat.

“Setiap daripada kita wajar mengambil iktibar daripada aspek kaedah, teknik dan strategi yang telah dilaksanakan daripada tiga strategi Nabi Yusuf a.s, dalam mengurus dan mentadbir,” ulasnya.

Sementara itu,  beliau turut menyaran agar semua penjawat awam untuk mengikuti, merancang, mengurus, mengorganisasi serta melaksanakan strategi yang baik, mengikut panduan dan ajaran Islam serta pelan hala tuju berasaskan Dokumen Induk Penghayatan Membangun Bersama Islam.  HARAKAHDAILY  6/1/2024

- Advertisement -