Dua lagi wartawan dibunuh Israel di Gaza

Ahmed Abu Absa dan Hanan Ayyad kehilangan nyawa mereka dalam pengeboman terbaharu Israel di Semenanjung Gaza. (FOTO: TRT World)
- Advertisement -

SEMENANJUNG GAZA: Dua lagi wartawan Palestin telah terbunuh dalam serangan Israel di Gaza, menjadikan jumlah kematian mencecah 89 orang sejak 7 Oktober lalu.

Pejabat media kerajaan Gaza dalam kenyataannya pada lewat Rabu (13 Dis) berkata, Ahmed Abu Absa dan Hanan Ayyad kehilangan nyawa mereka dalam pengeboman Israel.

- Advertisement -

Kenyataan itu bagaimanapun tidak memberikan sebarang butiran mengenai keadaan yang membawa kepada kematian dua wartawan itu.

Namun menurut saksi, suami Ayyad dan dua anaknya juga telah dibunuh oleh bedilan tentera udara  Israel yang melanda kawasan Kota Lama Gaza, lapor TRT World.

Pada hari Selasa, pejabat media menuduh tentera Israel ‘sengaja membunuh’ wartawan Palestin dalam usaha untuk mengaburkan kebenaran scenario di Gaza.

Israel telah mengebom Gaza dari udara dan darat, mengenakan kepungan dan melancarkan serangan darat berikutan serangan rentas sempadan oleh pejuang Hamas pada 7 Oktober.

Sekurang-kurangnya 18,608 rakyat Palestin telah terbunuh dan 50,594 cedera dalam serangan Israel sejak itu.  HARAKAHDAILY 14/12/2023

- Advertisement -