Bekas bos F1, jutawan Bernie Ecclestone dipenjara

Bekas ketua Formula Satu (F1), Bernie Ecclestone tiba di Southwark Crown Court di tengah London pada hari ini, 12 Okt 2023. (FOTO AFP/Getty Image)
- Advertisement -

LONDON: Bekas bos Formula Satu (F1), Bernie Ecclestone telah dijatuhi hukuman 17 bulan penjara selepas mengaku bersalah melakukan penipuan.

Lelaki berusia 92 tahun itu tidak mengisytiharkan lebih daripada £400 juta (RM2.3 bilion) dipegang dalam sebuah tabung amanah di Singapura apabila ditanya oleh pihak berkuasa cukai pada 2015.

- Advertisement -

Dalam perbicaraan mahkamah, Ecclestone telah bersetuju dalam penyelesaian sivil untuk membayar balik hampir £653m kepada HM Revenues and Customs (HMRC), yang menambah, selain dipenjara, jutawan itu juga digantung daripada aktif dalam F1 selama dua tahun, lapor BBC.

Ecckestone pada asalnya akan dibicarakan bulan depan selepas pada mulanya mengaku tidak bersalah.

Mahkamah diberitahu bahawa mesyuarat telah berlangsung antara Ecclestone dan pegawai HMRC pada Julai 2015.

Difahamkan bahawa Ecclestone ‘berusaha menyiasat hal ehwal cukainya’ kerana beliau ‘penat membayar bil yang besar untuk mendapatkan nasihat’.

Pada masa itu, beliau telah mengisytiharkan hanya mempunyai satu tabung amanah yang ditubuhkan bagi pihak anak perempuannya.

Mengikut pertuduhan,  Ecclestone telah memberitahu HMRC dirinya ‘bukan penyelesai mahupun penerima mana-mana tabung amanah di dalam atau di luar UK’.

Namun,  berikutan penyiasatan yang sebelum ini disifatkan oleh HMRC sebagai ‘kompleks dan menyelurug’, jawapan itu terbukti tidak tepat.

Pada hari ini, Khamis (12 Okt), Ecclestone tiba di Mahkamah Southwark Crown  bersama isterinya Fabiana dan bercakap hanya untuk memberitahu hakim: “Saya mengaku bersalah” dan untuk mengesahkan butiran asas.

Beliau kelihatan lemah ketika bangkit menghadap hakim di mahkamah berkenaan.

Pasukan undang-undangnya berhujah bahawa bekas bos F1 itu tidak sepatutnya menghadapi hukuman penjara, kerana usianya yang lanjut, masalah perubatan, dan tahap risiko yang rendah kepada orang ramai.

Membela Ecclestone, Christine Montgomery berkata defendan ‘sangat menyesali peristiwa yang membawa kepada perbicaraan jenayah ini’..

Bercakap di mahkamah berikutan pengakuan bersalah Ecclestone, pendakwa raya Richard Wright pula berkata, defendan dengan sengaja telah memberikan jawapan “tidak benar atau mengelirukan” kepada HMRC apabila dia memberitahu mereka dia tidak mempunyai kepercayaan lagi di luar UK.

Beliau menyambung: “Sehingga 7 Julai 2015, Encik Ecclestone tidak mengetahui kebenaran jawatan itu, jadi tidak dapat memberikan jawapan kepada soalan itu.

“Encik Ecclestone tidak begitu jelas tentang bagaimana pemilikan akaun yang dipersoalkan distrukturkan.

“Oleh itu dia tidak tahu sama ada ia bertanggungjawab untuk cukai, faedah atau penalti berhubung dengan jumlah yang melalui akaun.

“Encik Ecclestone menyedari adalah salah untuk menjawab soalan yang dia lakukan kerana ia berisiko HMRC tidak akan terus menyiasat hal ehwalnya. Beliau kini menerima bahawa beberapa cukai perlu dibayar berhubung dengan perkara ini.”  – HARAKAHDAILY 12/10/2023

- Advertisement -