Kenapa perisikan Israel gagal hidu serangan Hamas?

Pasukan polis Israel mengawal sekumpulan wanita Islam Palestin di hadapan Dome of The Rock atau Kubah Al-Sakhrah (Kubah Emas) di timur Baitulmaqdis, Palestin pada 20 April, 2022. (FOTO: AFP)
- Advertisement -

BAITULMAQDIS: “Kami tidak tahu bagaimana ini boleh berlaku.”

Itulah reaksi yang diberikan pegawai Israel kepada BBC apabila ditanya kepada mereka bagaimana, dengan segala sumber perisikannya yang dikatakan pintar dan meluas, gagal untuk mengesan serangan gabungan Hamas dan Jihad Islami pada Sabtu (7 Okt) itu.

- Advertisement -

Dalam kejadian itu, berpuluh-puluh pejuang bersenjata Hamas berjaya  menyeberangi sempadan yang berkubu kuat antara Israel dan Semenanjung Gaza, manakala beribu-ribu roket ditembak dari Gaza ke Israel.

Dengan usaha gabungan Shin Bet, perisikan domestik Israel, Mossad, agensi perisik luarnya dan kesemua aset Angkatan Pertahanan Israel, laporan BBC berkata adalah sangat mengejutkan bahawa tiada siapa yang melihat atau mencium tanda-tanda sebelum serangan itu bermula.

“Atau jika mereka (perisikan Israel) melakukannya (berjaya menghidu serangan itu), mereka gagal untuk bertindak ke atasnya,” tambah laporan BBC itu.

Golongan wanita dan warga emas Islam Palestin sering menjadi mangsa kekejaman tindakan anggota bersenjata Israel. (FOTO: AFP)

Israel boleh dikatakan mempunyai perkhidmatan perisikan yang paling luas dan dibiayai dengan baik di Timur Tengah, terutama oleh Amerika Syarikat.

“Ia mempunyai pemberi maklumat dan ejen, malah di dalam kumpulan pejuang Palestin, serta di Lubnan, Syria dan tempat lain.

“Ia telah, pada masa lalu, melakukan pembunuhan tepat pada masanya terhadap pemimpin pejuang Palestin, dan mengetahui semua pergerakan mereka secara dekat.

“Kadang-kadang ini telah dilakukan dengan serangan dron, selepas ejen meletakkan penjejak GPS pada kereta individu; kadang-kadang dulu pun dah guna telefon pintar yang meletup,” lapor BBC.

Penduduk Islam Palestin sering ditangkap di jalanan olah pasukan bersenjata Israel. (FOTO: Middle Esat Eye)

Tambah laporan itu, di atas tanah, di sepanjang pagar sempadan yang tegang antara Gaza dan Israel terdapat kamera, sensor pergerakan tanah dan rondaan tentera tetap.

“Pagar atas dawai berduri sepatutnya menjadi ‘penghalang pintar’ untuk menghalang betul-betul jenis penyusupan yang telah berlaku dalam serangan ini.

Namun, kini pejuang  Hamas hanya merempuh jalan mereka melaluinya, memotong lubang pada wayar atau memasuki Israel dari laut dan dengan paraglider.

Justeru, untuk mempersiapkan dan melaksanakan serangan yang terkoordinasi dan kompleks yang melibatkan penimbunan dan penembakan beribu-ribu roket, betul-betul di bawah hidung penduduk Israel, semestinya telah mengambil tahap keselamatan operasi yang luar biasa oleh Hamas.

Pasukan bersenjata Israel sudah biasa dan seringkali menyerbu Kubah Emas dan bertindak ganas terhadap penduduk Islam Palestin yang berada di situ. (FOTO: AFP)

Tidak hairanlah media-media Israel kini bertalu-talu telah menanyakan soalan mendesak kepada pemimpin tentera dan politik mereka tentang bagaimana semua ini boleh berlaku, lebih pahit (manis buat Palestin) adalah pada ulang tahun ke-50 serangan mengejut oleh musuh Israel pada masa itu – Syria dan Mesir dalam perang Yom Kippur pada Oktober 1973.

“Pegawai Israel memberitahu  penyiasatan besar telah bermula. Namun sekarang, Israel mempunyai keutamaan yang lebih mendesak. 

“Ia perlu membendung dan menyekat penyusupan sempadan selatannya, menyingkirkan puak Hamas yang telah menguasai beberapa komuniti di sebelah Israel di pagar sempadan.

“Israel  perlu menangani isu warganya sendiri yang telah ditawan, sama ada melalui misi menyelamat bersenjata atau melalui rundingan.

“Ia akan cuba untuk menghapuskan tapak pelancaran untuk semua roket yang ditembakkan ke Israel, satu tugas yang hampir mustahil untuk menyerang kerana ia boleh dilancarkan dari hampir mana-mana sahaja dengan sedikit notis,” lapor BBC.

“Dan mungkin kebimbangan terbesar bagi Israel ialah… bagaimana ia menghalang orang lain menyahut seruan Hamas untuk menjulang senjata dan mengelakkan serangan ini merebak ke Tebing Barat dan mungkin juga menarik pejuang bersenjata lengkap Hizbullah merentasi sempadan utaranya dengan Lubnan?,” soal laporan itu. – HARAKAHDAILY 9/10/2023

- Advertisement -