Konflik Sudan: 459 maut, 4,072 cedera

Sejumlah 1,687 orang berjaya dpindahkan dari Sudan oleh Arab Saudi, termasuk rakyatnya sendiri dan warga 58 negara lain dengan kapal pada hari ini, Rabu 26 April 2023. (FOTO: Saudi Gazette)
- Advertisement -

GENEVA: Sekurang-kurangnya 459 orang maut dan 4,072 yang lain cedera akibat konflik bersenjata berminggu-minggu di ibu negara Sudan, Khartoum.

Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) Sudan, Dr Nima Saeed Abid yang menyertai taklimat media Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) melalui video  pada Selasa (25 Apr) berkata,  angka tersebut mungkin ‘sangat dipandang remeh’, lapor Anadolu Agency.

Mengenai serangan ke atas sektor penjagaan kesihatan, Abid berkata WHO telah mengesahkan 14 serangan sejak keganasan bermula, dengan lapan kematian dan dua kecederaan, dengan bangunan hospital juga mengalami kerosakan.

- Advertisement -

“Serangan terhadap penjagaan kesihatan di Khartoum adalah tercela dan mesti dihentikan. 

“Makmal kesihatan awam pusat di Khartoum sedang dikuasai oleh salah satu parti yang berperang sebagai pangkalan tentera,” katanya.

Tambah Abid, ia amat berbahaya kerana terdapat banyak sampel dalam makmal termasuk taun; terdapat risiko kesihatan biologi yang melampau yang dikaitkan dengan pekerjaan ini, sambil menggesa agar risiko kesihatan awam yang dikaitkan dengan pertempuran itu tidak boleh dipandang ringan.

Risiko makmal biologikal

“Terdapat risiko tinggi kolera dan malaria, dan telah berlaku wabak campak. Adalah dijangkakan bahawa sejumlah besar orang akan mati akibat wabak ini,” tegasnya.

Beliau berkata terdapat ‘risiko tinggi’  untuk menjaga semua bahan biologikal di Khartoum kerana salah satu pihak yang berperang menguasai  makmal dan mengusir jurutekniknya.

Sementara, jurucakap Pejabat PBB untuk Penyelarasan Hal Ehwal Kemanusiaan, Jen Laerke berkata, penduduk Khartoum yang telah dipindahkan dari Khartoum dan kini berada  di Pelabuhan Sudan akan cuba dipindahkan lebih lebih jauh dari ibu kota Sudan itu.

Mengenai pemindahan konvoi PBB pada Isnin ke Pelabuhan  Sudan seramai 700 orang, termasuk pekerja PBB, NGO antarabangsa, dan kakitangan kedutaan, Laerke berkata: “Kami tetap komited untuk kekal dan menyampaikan, dan kami menyampaikan dan kami akan mengekalkan kepimpinan yang teguh di Sudan pada masa hadapan.

Saudi pindahkan warga 58 negara

Dalam perkembangan lain, Saudi Arab Saudi pada hari ini, Rabu (26 Apr) berjaya memindahkan sejumlah 1,687 orang dari Sudan, termasuk rakyatnya sendiri dan warga 58 negara lain.

Kementerian Luar Saudi dalam kenyataan media berkata, mangsa yang dipindahkan, termasuk 13 warga Saudi yang  tiba di Pelabuhan Jeddah antaranya warga Amerika Syarikat, United Kingdom, Perancis, Syria, Belanda, Iraq, Turki, Tanzania, Jerman, Sweden, Lubnan, Oman, Algeria, Mesir, Maghribi, Tunisia, Thailand, India dan Libya.

Terdapat juga warga Jordan, Palestin, Mauritania, Yaman, Kanada, Switzerland, Ireland, Armenia, Hungary, Ethiopia, Sierra Leone, Nigeria, Senegal, Djibouti, Cape Verde, Congo, Madagascar, Ivory Coast, Somalia, Afrika Selatan, Botswana, Malawi, Croatia, Nicaragua, Liberia, Sudan Selatan, Kenya, Uganda, Filipina, Afghanistan, Indonesia, Zimbabwe, Pakistan, Chad, Bangladesh, Niger dan Sri Lanka.

“Kerajaan Arab Saudi akan meneruskan usaha dan menawarkan bantuan untuk memastikan pemindahan warga asing selamat ke destinasi mereka.

“Operasi pada hari Rabu itu menjadikan jumlah orang yang dipindahkan dari Sudan oleh kerajaan Saudi mencecah 2148 orang terdiri daripada 114 warga Saudi dan 2034 yang lain daripada 62 warganegara,” ujar kementerian tersebut menurut laporan Saudi Gazette.

Terdahulu, pertempuran meletus antara tentera Sudan dan Pasukan Sokongan Pantas (RSF) separa tentera di Khartoum dan sekitarnya pada 15 April lalu, akibat perselisihan pendapat yang telah  tercetus sejak beberapa bulan kebelakangan ini antara tentera dan paramilitari mengenai pembaharuan sistem keselamatan tentera Sudan. 

Pembaharuan itu membayangkan penyertaan penuh RSF dalam tentera, salah satu isu utama dalam rundingan oleh pihak antarabangsa dan serantau untuk peralihan kepada pemerintahan awam dan demokrasi di Sudan. – HARAKAHDAILY 26/4/2023

- Advertisement -