Blackpink atau asatizah: Entah siapa yang salah?

- Advertisement -

PROGRAM ilmu disekat kerana peraturan, program hiburan berleluasa tanpa sempadan.

Baru-baru ini beberapa program ceramah daripada asatizah terkenal yang telah menarik minat ramai anak muda ke majlis ilmu, telah dibatalkan di Selangor.

Asbabnya tiada tauliah, walaupun dakwaan menjelaskan bahawa permohonan rayuan telah dibuat namun, tidak berjaya.

Alhamdulillah, asatizah yang terlibat ini tidak pernah mengeluarkan apa-apa kenyataan yang menyalahkan mana-mana pihak. Akur kepada arahan pihak berautoriti.

Polisi dan syarat-syarat yang ketat sekali untuk urusan kelulusan program ilmu ini. Persoalannya, bagaimana pula jika penyampai itu terpalit dengan fahaman dan mesej yang mengelirukan dan memecah belahkan umat?

Sewajarnya jika kita dapat mendengar serta ada ruang budi bicara yang boleh diguna pakai bagi memudahkan urusan asatizah ini. Mereka jelas jauh dari kontroversi, tidak terpalit dengan ajaran sesat dan diterima segenap lapisan masyarakat.

Berbeza konsert Blackpink baru-baru ini yang dihadiri lebih 60,000 orang, menjadi fenomena kepada hampir semua golongan anak muda, bahkan hantaran media sosial seorang menteri menyatakan ‘come back again to Malaysia soon‘.

Hakikatnya, program hiburan seperti ini dilihat menjadi ancaman yang lebih besar buat negara. Hiburan yang menjadi hukum harus bertukar hukum-haram disebabkan bertentangan dengan agama serta etika kesopanan masyarakat kita. 

Konsert ini jauh lebih penting untuk dikawal ketat walaupun secara teknikalnya mereka layak mendapat permit.

Berdasarkan peraturan, konsert ini dilihat telah melanggar garis panduan yang ditetapkan oleh PUSPAL, sebuah jawatankuasa di bawah Kementerian Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan yang ditubuhkan untuk menimbang dan membuat keputusan ke atas permohonan penggambaran filem dan persembahan Artis Luar Negara.

Bahagian kod etika berpakaian untuk artis wanita menyatakan bahawa artis wanita hendaklah berpakaian bersesuaian, tidak mencolok mata dan dilarang:

a) memakai pakaian yang terdedah luas di bahagian dada atau terlalu singkat dari paras lutut;
b) memakai pakaian yang terbelah terlalu tinggi atau terlalu ketat atau sendat;
c) memakai pakaian yang terlalu jarang yang menampakkan pakaian dalam atau bentuk badan;
d) memakai pakaian yang mempamerkan simbol, gambar atau perkataan yang berunsur lucah, menyentuh isu keagamaan, perkauman dan kebudayaan, jenama rokok, minuman keras dan dadah; dan
e) menanggalkan pakaian semasa membuat persembahan.

Seterusnya, kod etika semasa menjalankan persembahan pula, artis luar negara dilarang mempamerkan aksi dan pertuturan yang mengganggu keselesaan penonton serta menyentuh sensitiviti masyarakat dan bertentangan dengan nilai budaya tempatan. Antaranya melakukan persembahan liar, mencolok mata dan perbuatan yang bertentangan dengan tata susila persembahan.

Persoalannya, Adakah wujud Blackpink melanggar garis panduan ini? Bagaimana pakaian serta lenggok tarian mereka? Tepuk dada, tanya iman.

Apakah tindakan akan diambil jika mereka melanggar garis panduan ini? Berbaloi atau tidak, tindakan ke atas ketidakpatuhan garis panduan ini?

Usah diperli orang yang bersuara melawan kemungkaran yang jelas didepan mata. Setiap Muslim yang beriman wajib membenci dengan hatinya, lidahnya, dan paling penting mereka mampu mencegah dengan tangan mereka iaitu dengan kuasa ‘political will’.

Justeru, adakah masyarakat kita mula membenci dengan hati? Realitinya, program dakwah di Malaysia perlu lebih meluas dan diperkasakan.

YB DR MASTURA MUHAMMAD
Ketua Pengarah Ameerah Malaysia
Ahli Parlimen Kepala Batas – HARAKAHDAILY 9/3/2023

Rujukan:
Garis Panduan PUSPAL https://epuspal.kkd.gov.my/portal/file/CGjZ4jmFl8eU6o6pQ0kzjnSYTs0vl0vE.pdf 

- Advertisement -
- Advertisement -