100 hari kerajaan Anwar kekal ditolak Melayu

- Advertisement -

BERDASARKAN Kaji Selidik Tinjauan Rakyat Malaysia 100 Hari Pentadbiran Kerajaan Perpaduan, penolakan orang Melayu kepada kerajaan semasa dilihat semakin ketara.

Daripada lebih 35,000 responden yang mengambil bahagian, 71 peratus masyarakat Melayu Semenanjung menyatakan bahawa mereka tidak berpuas hati dengan usaha kerajaan menunaikan manifesto PRU-15.

60 peratus berpandangan keadaan semasa negara adalah lemah.

51 peratus menyatakan ekonomi negara bertambah buruk.

Dan 43 peratus bersetuju bahawa hala tuju semasa negara adalah salah.

Sememangnya kerajaan semasa bukanlah pilihan pengundi Melayu berdasarkan keputusan PRU15 lagi apabila majoriti orang Melayu telah memilih PERIKATAN NASIONAL.

Ditambah pula dengan tindak tanduk Kerajaan PH-BN kini yang sangat cenderung kepada menjaga hati orang bukan-Melayu berbanding menjaga kepentingan orang Melayu sendiri.

Perkara ini jelas dapat dilihat menerusi Bajet 2023 apabila aspek pemerkasaan ekonomi Bumiputera tidak benar-benar dipeduli oleh Kabinet Anwar Ibrahim.

Tanpa sebarang pencapaian dan tanpa pelan pembangunan yang konkrit sebagai hala tuju membangunkan semula negara, 100 hari Kerajaan Campuran ini tidak lebih hanya menjadi wayang politik PH dan BN.

Pastinya, Anwar dan Zahid akan terus berdepan cabaran untuk menawan hati orang Melayu Semenanjung.

Dan tidak mustahil, masyarakat bukan-Melayu juga akan hilang kepercayaan kepada kerajaan sekarang dengan prestasi mereka yang mengecewakan.

NAZIR HELMI
Ketua Penerangan Pemuda PAS – HARAKAHDAILY 27/2/2023

- Advertisement -
- Advertisement -