Penduduk Taman Sungai Sireh bantah projek ECRL

- Advertisement -

PELABUHAN KLANG: Kira-kira 100 penduduk Taman Sungai Sireh di sini, menyertai perhimpunan aman untuk membantah keputusan kerajaan membina jajaran Projek Laluan Rel Pantai Timur (ECRL) melalui sebahagian taman itu.

- Advertisement -

Penduduk, termasuk golongan B40 dan warga emas tidak rela kawasan mereka digunakan bagi projek mega itu.

Mohd Daud Baharom

Mohd Daud Baharom, 78, berkata dia tidak tahu menahu mengenai projek ECRL di kawasan perumahannya dan bimbang sedikit sebanyak akan mengganggu kemaslahatan penduduk.

“Kalau betul kami terpaksa pindah ke kawasan yang lain demi jajaran ECRL, di mana kami hendak berteduh? Kita tidak tahu ganjaran (pampasan) berapa banyak.

“Adakah terjamin keselesaan dan kemudahan yang kami dapat sepanjang kami tinggal di sini? Kami dapat tahu info ini pun melalui WhatsApp dan sangat sedih andai perkara ini terus terjadi.

“Pak cik dah selesa tinggal di sini, pak cik dan rakan-rakan yang lain juga sama. Banyak kemudahan yang kami peroleh dan kami sayang tempat tinggal kami ini. Insya-Allah mudah-mudahan tidak akan berlaku jajaran ini,” katanya.

Ramli Mohd Jadi

Ramli Mohd Jadi, 74, pula berkata beliau tidak tentu arah apabila mendengar khabar pengambilan 90 atau lebih buah rumah disebabkan projek ECRL.

“Kalau kena pindah, pak cik nak duduk mana? Pak cik dah tua. Pencen berapa sangatlah? Cukup tampung bayar bil air dan elektrik, Alhamdulillah.

“Kalau betul kena pindah, mesti pak cik kena beli rumah baharu. Harga rumah dulu tidak sama macam sekarang, dulu pak cik beli rumah ini dalam RM42,000. Sekarang rumah yang selesa dalam RM400,000.

“Pak cik dah lama tinggal di sini. Hampir 70 tahun, bila dapat tahu kerajaan nak buat projek ECRL, pak cik betul-betul dah hilang arah. Jadi, pak cik harap ada pihak yang telus untuk membantah projek ini demi rakyat di penduduk sini,” kata beliau yang merupakan pesara Lembaga Pelabuhan Klang (LPK) sejak 2005.

Dr Halimah Ali menerima memorandum bantahan projek ECRL daripada wakil penduduk Taman Sungai Sireh.

Sementara itu, Ahli Parlimen Kapar, Dr Halimah Ali melalui Pusat Khidmat Parlimen Kapar mengambil maklum isu-isu yang diutarakan oleh pihak Jawatankuasa Bertindak Taman Sungai Sireh (JKBTSS) dan akan mengambil usaha yang sewajarnya. – HARAKAHDAILY 7/2/23

- Advertisement -