Cacamerba kerajaan berakibat dari sindrom penipuan

- Advertisement -

SEBELUM ini aku dah nyatakan kerisauan kepada pembentukan kerajaan yang ada pada hari ini, yang telah hilang prinsip dan dibina atas asas penipuan. 

- Advertisement -

Tanpa prinsip dan berasaskan penipuan itulah kerajaan yang ada kini. 

Oleh itu, kita tak perlu pelik dengan segala tindakan dan kenyataan pelik yang keluar dari mereka. Namun, kita risau. 

Ada beberapa hal pelik sehari dua ini; 

1. SOSMA

Merekalah yang kata nak pinda hatta ada kata nak hapuskan. Bila dah dapat kuasa yang dibina atas asas penipuan dan tanpa prinsip,

Tanpa rasa malu, diumumkan “SOSMA masih diperlukan”.

2. Royalti petroleum

Sebahagian mereka antara yang lantang memperjuangkan hak rakyat Kelantan dan Terengganu untuk dapatkan royalti. Pelbagai aksi gila dibuat agar bayaran dari PETRONAS terus kepada negeri. Ianya satu hak. 

Namun, bila dapat ‘kemanisan’ kuasa, dialah yang cadang agar royalti dilewatkan dan diberikan kepada satu badan yang lain mengulangi JPP zaman BN bukan terus kepada negeri pembangkang. Gila.

3. PASTI

Tanpa prinsip itulah menyebabkan mereka melanggar semua hal. Anak-anak kecil seusia 4-6 tahun di PASTI juga mahu mereka ‘langgar’ kerana mereka sudah tiada prinsip, yang penting hanyalah kuasa. Tiada berperikemanusiaan. 

Kawan, seperti aku katakan, tak perlu pelik dengan tindakan dan kenyataan mereka ini. Kerana mereka dibangunkan atas asas penipuan dan tanpa prinsip. 

Namun, kita risau apa akan jadi dengan negara kita bila dipimpin oleh sebuah kerajaan sebegini. 

AHMAD FAHMI MOKHTAR
Darulnaim Research Centre – HARAKAHDAILY 15/12/2022

- Advertisement -