Seruan kepada kedamaian, kebajikan dan kebaikan

Erti Sejahtera yang dilaungkan PAS

- Advertisement -

ALHAMDULILLAH, Muktamar PAS Pusat Kali ke-68 selama dua hari telah melabuhkan tirainya. Selama 71 tahun kewujudannya dalam persada politik tanah air, PAS tidak pernah gagal mengadakan Muktamarnya setiap tahun, selaras dengan tuntutan yang dikehendaki di bawah Perlembagaan PAS dan Akta Pertubuhan 1966.

Tahun ini, YB Tan Sri Tuan Guru Presiden meletakkan tema ‘Malaysia Sejahtera’ sebagai ucapan dasar. Ini bertepatan dengan matlamat PAS dalam arena siasah negara, sebagai sebuah parti yang berjuang untuk mewujudkan kesejahteraan dan keharmonian dalam negara, dengan Islam sebagai dasar dan penyelesaian.

Islam sendiri adalah sebuah agama yang sejahtera, yang menganjurkan kedamaian, kebajikan dan kebaikan dalam setiap perkara. Tema ini membuktikan kesediaan PAS untuk berhadapan Pilihan Raya Umum ke-15, dengan 3 tawaran utama dan 15 manifesto di bawah Malaysia Sejahtera. Inilah yang menjadi pegangan dan hala tuju gerak kerja PAS, baik di peringkat Pusat, Dewan-dewan hatta Kawasan dan Cawangan. 

Di dalam ucapan penggulungan, YB Tan Sri Tuan Guru Presiden meletakkan halatuju yang jelas untuk dihayati dan digenggam erat oleh seluruh ahli PAS. Pendekatan PAS adalah untuk menyatukan umat sesama Islam, dan menyatukan Islam dan bukan-Islam atas prinsip kemanusiaan. PAS membawa penyelesaian politik yang bersifat nasional dan mengajak semua parti Islam Melayu, dan parti bukan-Islam yang tidak ekstrem untuk bersama membentuk Malaysia yang harmoni. Tugas kita besar, untuk menyatukan ummah di bawah lembayung rahmat Islam dan membina negara sejahtera. 

Berakhirnya Muktamar, kini sampai masanya untuk semua pimpinan dan ahli PAS bekerja selaju mungkin demi memastikan matlamat kita tercapai. Setiap muhasabah hendaklah dijadikan tauladan, setiap pesanan hendaklah dijadikan panduan. Kini tanggungjawab kita untuk menyampaikan visi dan misi PAS, menyampaikan agenda dan tawaran Malaysia Sejahtera untuk difahami seluruh pelosok masyarakat, dari hujung Perlis hingga ke perbatasan Sabah. 

Kitalah penggerak ke arah memenangkan perjuangan. Kemenangan mungkin bukan hari ini, tetapi jalan menuju kemenangan itu dirintis dari dahulu sehingga kini, dan akan berterusan hingga ke akhirnya. Moga Allah terus memberikan kita nikmat istiqamah dalam perjuangan, demi mencapai redha-Nya dan demi membentuk Malaysia yang sejahtera.

YB DATUK AHMAD MARZUK SHAARY
Ahli Jawatankuasa PAS Pusat
Timbalan Menteri Di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) – HARAKAHDAILY 8/9/2022

- Advertisement -
- Advertisement -