Gempa bumi kuat gegar Manila: Lima maut

Beberapa kediaman retak kesan gempa bumi berukuran 7.1 magnitud melanda wilayah Abra di utara pulau Luzon, Filipina pada pagi 27 Julai 2022 (FOTO newsinfo.inquirer.net)
- Advertisement -

MANILA: Gempa bumi kuat berukuran 7.0 magnitud melanda pulau Luzon, Filipina pada 8.43 pagi hari ini (27 Jul), merosakkan hospital dan bangunan di wilayah utara dengan teruk dan menyebabkan gegaran kuat dialami di ibu negara, Manila dan sekurang-kurang lima orang maut.

Dalam kejadian yang disahkan Jabatan Kajian Geologi AS (USGS), Datuk Bandar Langangilang di wilayah Abra, Rovelyn Villamor berkata, pesakit dan kakitangan sebuah hospital di wilayah itu telah dipindahkan selepas sebahagian daripada bangunan itu runtuh berikutan gempa bumi, tetapi tiada kemalangan jiwa dilaporkan.

- Advertisement -

“Kami masih mengalami gegaran susulan. Kami menerima laporan kerosakan rumah. Tetapi setakat ini tiada kemalangan jiwa.

“Kami tidak mempunyai bekalan kuasa kerana ia terputus secara automatik kerana bahaya,” ujar Villamor kepada radio DZRH.

Pejabat maklumat awam wilayah Abra menyiarkan gambar di halaman Facebooknya yang menunjukkan beberapa bangunan rosak teruk, dengan dinding dengan retakan besar runtuh.

Sementara jurucakap USGS berkata, pusat gempa adalah kira-kira 11 kilometer di timur-tenggara bandar Dolores dan berlaku pada kedalaman cetek 10km.

“Tumpuan perhatian adalah di Abra dan wilayah berdekatan. Ini adalah gempa bumi besar. Kami menjangkakan gempa susulan yang kuat,” kata Pengarah Agensi Seismologi Negeri, Renato Solidum kepada stesen radio DZMM.

Pusat gempa bumi pada jam 8.43 pagi pada 27 Julai 2022 adalah kira-kira 11 kilometer di timur-tenggara bandar Dolores, di kepulauan Luzon, Filipina. (FOTO volcanodiscovery.com)

Seorang ahli kongres di wilayah Ilocos Sur utara, Eric Singson pula memberitahu stesen radio DZMM gempa bumi telah dirasai dengan kuat.

“Gempa bumi berlangsung selama 30 saat atau lebih. Saya fikir rumah saya akan runtuh.

“Sekarang, kami cuba menjangkau orang ramai … Sekarang ini terdapat gegaran susulan jadi kami berada di luar rumah kami,” ujarnya.

Gempa itu turut dirasai di Manila dan operasi sistem kereta api metro di bandar itu dihentikan pada waktu puncak selepas gempa, kata kementerian pengangkutan. Bangunan senat di Manila turut dipindahkan. – HARAKAHDAILY 27/7/2022

- Advertisement -