B-19 AFF 2022: Laos kecewakan Malaysia 1-0

- Advertisement -

Oleh ZIAUDDIN SHARUDDIN

Penalti menghantui skuad bawah 19 tahun Malaysia apabila kesilapan Faiz Amer Runnizar mengasari pemain Laos menghasilkan jaringan tunggal lawan untuk menumpaskan negara, hari ini.

Tindakan Faiz pada minit ke-68 menyebabkan pengadil menghadiahkan kepada Laos sepakan penalti yang disempurnakan Phoutthavong Sangvilay.

- Advertisement -

Ketika menewaskan Timor Leste 4-3 dalam perlawanan sebelum ini, kesilapan pemain Malaysia juga memberikan sepakan penalti untuk gol ketiga pasukan lawan menyebabkan skuad negara terpaksa bertahan pada babak akhir perlawanan.

Kekalahan kepada Laos menyebabkan Malaysia kekal di kedudukan kedua kumpulan B dan Rabu ini, bakal berdepan Vietnam pada separuh akhir Kejuaraan Bawah 19 tahun (B-19) AFF 2022 di Jakarta.

Gol tunggal pada aksi terakhir di Stadium Patriot Chandrabhaga, ternyata menghampakan Harimau Muda untuk mengungguli Kumpulan B.

Keputusan itu membolehkan Laos, satu-satunya pasukan kumpulan B merakam rekod bersih empat kemenangan dan akan berdepan juara lima kali, Thailand, dalam satu lagi aksi separuh akhir di gelanggang sama, sebelah malam pada Rabu.

Penjaga gol Laos menggagalkan percubaan bahaya pemain Malaysia

Dalam perlawanan hari ini, Laos menguasai babak awal apabila Khonesavanh Keonuchanh, menguji gawang Malaysia pada minit ke-12, namun berjaya ditepis Syahmi Adib Haikal.

Malaysia berpeluang menjaringkan gol pada minit ke-18, namun Chantavysay Thiep Anong, bijak membaca percubaan Abdul Rahman Daud sebelum sekali lagi menyelamatkan percubaan Najmudin Akmal pada minit ke-27.

Pada babak kedua, Malaysia lebih banyak mengasak Laos, namun usaha yang dilakukan tidak cukup ampuh untuk merobek gawang pasukan lawan. – HARAKAHDAILY 11/7/22

- Advertisement -