Meta uji alat jana wang untuk metaverse

- Advertisement -

CALIFORNIA: Pemilik Facebook, Meta Platforms mula menguji alatan untuk menjual aset digital dan pengalaman dalam platform realiti maya Horizon Worlds, bahagian penting dalam perancangannya untuk mencipta metaverse.

Meta dalam kenyataannya pada Ahad (10 April) berkata, alat itu akan tersedia pada mulanya kepada satu set pengguna yang dipilih sendiri yang mencipta kelas maya, permainan dan aksesori fesyen dalam platform mendalam syarikat, yang boleh diakses melalui set kepala VR.

- Advertisement -

“Dengan menggunakan satu alat khas, pengguna terpilih berkenaan akan dapat menjual aksesori mereka atau menawarkan akses berbayar ke ruang digital khusus yang telah mereka bina,” ujar kenyataan tersebut.

Gergasi media sosial itu juga sedang menguji program ‘bonus pencipta’  untuk sekumpulan kecil pengguna Horizon Worlds di Amerika Syarikat, yang mana melalui program berkenaan, ia akan membayar peserta setiap bulan untuk menggunakan ciri baharu yang dilancarkan syarikat itu.

“Kami mahu hanya ada banyak dunia yang hebat, dan untuk itu berlaku, perlu ada banyak pencipta yang boleh menyokong diri mereka dan menjadikan ini tugas mereka,”  kata Ketua Eksekutif Meta, Mark Zuckerberg dalam perbualan video dengan pengguna awal, yang diadakan di dalam Horizon Worlds menggunakan avatar.

Syarikat induk Facebook, yang menukar namanya kepada Meta tahun lepas itu telah banyak melabur dalam realiti maya untuk mencerminkan pertaruhan baharunya pada metaverse, idea futuristik rangkaian persekitaran maya yang diakses melalui peranti berbeza di mana pengguna boleh bekerja, bersosial dan bermain.

Syarikat itu bersaing dengan pemain dunia maya yang akan datang di mana tanah, bangunan, avatar dan juga nama boleh dibeli dan dijual sebagai token tidak boleh digunakan, atau aset maya berasaskan blockchain. Pasaran untuk aset ini melonjak naik pada tahun lepas, dengan jualan kadangkala mencecah ratusan ribu dolar.

Horizon Worlds, platform sosial VR yang luas, dan Horizon Venues, yang memfokuskan pada acara maya adalah lelaran awal ruang seperti metaverse. – Agensi

- Advertisement -