Kelantan bersedia ke arah pelaksanaan 5G

- Advertisement -

KOTA BHARU: Dalam tempoh lima tahun akan datang liputan internet jalur lebar dijangka dapat diperluaskan di seluruh Kelantan secara lebih menyeluruh.

Pengarah Kelantan ICT Gateway Sdn Bhd, Saiful Adli Abu Bakar berkata, sebanyak RM747 juta diperuntukan di bawah Jalinan Digital Negara (Jendela) bagi memperluaskan liputan internet di seluruh Kelantan.

Menurutnya, sehingga kini 33 peratus dari 1,200 menara telekomunikasi di Kelantan masih dilengkapi dengan rangkaian 3G yang akan dinaik taraf kepada 4G.

- Advertisement -

“Bakinya kita tambah kelengkapan baharu supaya signal lebih luas. Usaha ini sebagai persediaan menerima rangkaian 5G apabila semua kemudahan ada fiber optik.

“Persediaan 4G ini sebagai persediaan ke arah pelaksanaan 5G, maknanya kita jangka pada tahun 2025 liputan internet ini selesai sepenuhnya,” katanya ketika ditemui pemberita di pejabat Pusat Khidmat Dun Salor di Wisma Tok Guru di Kampung Pendek, hari ini.

Saiful Adli yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Salor berkata, rangkaian 3G akan ditutup untuk memberi laluan kepada pelaksanaan 4G pada Mac tahun ini.

Menurutnya, pada hujung tahun ini seluruh Kelantan akan dilengkapi dengan rangkaian 4G apabila proses pelaksanaan Jendela dilaksana bermula April hadapan. – HARAKAHDAILY 4/2/2021

- Advertisement -