Media diingatkan buat laporan jelas dan tepat

- Advertisement -

BERIKUTAN dengan laporan yang terpesong dibuat semalam oleh beberapa portal berita terhadap kenyataan YB Menteri Alam Sekitar dan Air, Dato Tuan Ibrahim Tuan Man, saya menyeru kepada pengamal media berkenaan supaya mempertahankan professionalisme mereka dalam melaporkan sesuatu berita.

- Advertisement -

Laporan berita yang menyebut Dato Tuan Ibrahim menyatakan masalah air di Kelantan akan cuba diselesaikan dalam tempoh 30 hingga 40 tahun, bukan sahaja tidak tepat malah terpesong sama sekali dari maksudnya yang sebenar.

Sebenarnya Dato Tuan Ibrahim menyatakan, Kementerian Alam Sekitar dan Air akan memohon peruntukan sebanyak RM 7 billion dalam RMK 12 (2021 hingga 2025) untuk menyelesaikan masalah air di Kelantan secara holistik.

Dengan pendekatan penyelesaian secara holistik ini, YB Menteri Alam Sekitar dan Air berharap rakyat Kelantan tidak lagi menghadapi masalah bekalan air untuk tempoh 30 hingga 40 tahun akan datang.

Bagaimanapun amat dikesali apabila ada portal berita membuat pelaporan yang terpesong, dengan menyebut masalah air di Kelantan hanya akan selesai 30 hingga 40 tahun akan datang.

Sepatutnya wartawan yang melaporkan berita itu maklum dengan pengetahuan am, bahawa tempoh pelaksanaan RMK 12 (peruntukan RM 7 billion dipohon) ialah antara 2021 sehingga 2025, bukannya 30 hingga 40 tahun akan datang.

Laporan berita yang tidak jelas dan tidak tepat ini bukan sahaja mengelirukan masyarakat awam, bahkan bekas Timbalan Menteri dan Professor pun turut terpedaya dengan laporan seperti itu.

Sepatutnya, apabila wartawan atau editor tidak jelas dengan apa yang dimaksudkan oleh YB Menteri, mereka boleh bertanya secara langsung minta penjelasan di dalam sidang akhbar tersebut, atau merujuk kepada Setiausaha Akhbar Menteri dan Unit Komunikasi Korporat kementerian yang terbabit.

Sekali lagi saya memohon kepada semua pengamal media merangkumi editor dan wartawan lebih berhati-hati membuat pelaporan berita dengan membuat pertanyaan lanjut sekiranya mereka tidak jelas dengan apa yang dinyatakan oleh seseorang menteri di dalam sesuatu sidang akhbar.

DR MOHD ZUHDI MARSUKI
Setiausaha Politik kepada Menteri Alam Sekitar dan Air –HARAKAHDAILY 7/7/2020

- Advertisement -