PAS Selangor gesa DAP ambil tindakan terhadap Kor Ming

Ab Halim Tamuri (kiri) dan Nga Kor Ming.
- Advertisement -

KUALA LUMPUR: PAS Selangor menggesa agar pucuk pimpinan tertinggi DAP mengambil tindakan tatatertib ke atas Menteri Perumahan Dan Kerajaan Tempatan (KPKT), Nga Kor Ming daripada DAP.

Pesuruhjaya PAS Negeri Selangor, Dato’ Dr. Ab Halim Tamuri berkata, ini adalah atas tindakan beliau yang sangat tidak demokratik dan bertentangan dengan prinsip, imej dan nama DAP.

- Advertisement -

Menurutnya, Kor Ming telah menggunakan kedudukannya meluluskan dana yang datang daripada hasil cukai rakyat demi kepentingan parti politiknya dalam Pilihan Raya Kecil Kuala Kubu Bharu akan datang.

“Tindakan ini secara jelas telah mencabuli prinsip demokrasi dalam negara kita dan merupakan satu keaiban yang sangat besar buat Malaysia di mata dunia,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Tambah beliau, PAS Selangor juga menggesa agar pimpinan Pakatan Harapan tidak berdiam diri ketika demokrasi dalam negara ini dinodai secara terang-terangan.

“Jangan kita jadi seperti negara-negara besar dunia yang memperjuangkan hak asasi manusia dan keadilan sosial namun membutakan mata dan memekakkan telinga ketika hak asasi dan keadilan sosial rakyat Palestin dinafikan.

“PAS Selangor menyeru kepada pimpinan DAP dan PKR agar kembali menginsafi falsafah, dasar perjuangan, dan manifesto parti mereka.

“Yang (mana mereka) berjanji akan mengangkat nilai keadilan sosial dan demokrasi dalam negara ini. Jangan kalian menjadi musuh dan penentang kepada dasar dan perjuangan asal parti kalian,” tegasnya.

Dalam pada itu, PAS Negeri Selangor juga mengajak pimpinan Kerajaan Madani mencontohi Ahli Parlimen Kemaman, merangkap Menteri Besar Terengganu, Dato’ Seri Dr. Ahmad Samsuri Mokhtar yang menangguhkan pengumuman perincian Bajet 2024 Negeri Terengganu.

“Demi memastikan demokrasi dalam negara ini tidak dinodai dan PRK Kemaman dapat dijalankan secara adil dan saksama,” katanya. – HARAKAHDAILY 19/4/2024

- Advertisement -