PM Singapura: Wong ganti Lee 15 Mei ini

Lee Hsien Loong (kiri) dan Lawrence Wong. (FOTO: AsiaOne)
- Advertisement -

SINGAPURA: Tarikh penyerahan kepimpinan Singapura telah ditetapkan, yang bakal menyaksikan Lawrence Wong secara rasmi akan menjadi Perdana Menteri pada 15 Mei ini, mengambil tampuk pemerintahan daripada Lee Hsien Loong.

Pejabat Perdana Menteri negara itu yang mengeluarkan kenyataan media pada hari Isnin (15 Apr) mengumumkan peralihan yang berbunyi: 

“Perdana Menteri Lee Hsien Loong akan melepaskan jawatannya (sejak tahun 2004) pada 15 Mei 2024. Beliau secara rasmi akan menasihati Presiden untuk melantik Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan, Lawrence Wong untuk menggantikannya.

“Timbalan Perdana Menteri (Lawrence) Wong mendapat sokongan sebulat suara daripada Ahli Parlimen Parti Tindakan Rakyat (PAP).

“Perdana Menteri baharu akan mengangkat sumpah pada jam  8 malam pada 15 Mei 2024 di Istana.”

Wong, 51, yang merupakan Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan Singapura, telah dinamakan dua tahun lalu sebagai ketua pasukan generasi keempat (4G) Parti Tindakan Rakyat (PAP) yang memerintah, dengan berkesan meletakkan beliau dalam barisan untuk menjadi yang seterusnya Perdana Menteri, lapor CNA.

- Advertisement -

Ia adalah selepas Timbalan Perdana Menteri, Heng Swee Keat, yang sebelum ini dinamakan sebagai peneraju 4G, mengundurkan diri pada April 2021, dengan alasan umurnya dan kekurangan ‘landasan’ yang sesuai untuk jawatan tertinggi itu, yang mana Heng berumur 63 tahun pada tahun ini.

Ketika  penyerahan pertama kali dicadangkan lewat tahun lalu, apabila Lee berkata beliau akan menyerahkan baton kepada Wong sebelum Pilihan Raya Umum akan datang, yang mesti diadakan menjelang November 2025.

Ketika membuat pengumuman di hadapan ahli parti pada konvensyen PAP, Lee juga berkata bahawa jika ‘semuanya berjalan lancar’, peralihan itu akan diadakan menjelang ulang tahun ke-70 PAP pada 21 Nov tahun ini.

Perdana Menteri Lee sebelum ini menyatakan hasratnya untuk berundur sebelum hari lahirnya yang ke-70 pada Februari 2022, tetapi perancangannya itu  dihalang oleh pandemik Covid-19.

Wong akan menjadi Perdana Menteri Singapura yang keempat, mengikut jejak langkah Lee Hsi yang memegang jawatan pada 2004 pada usia 52 tahun;  Goh Chok Tong (1990) dan Lee Kuan Yew (1959); yang mana Goh berusia 49 tahun ketika menjadi Perdana Menteri manakala Lee Kuan Yew berusia 35 tahun ketika mengangkat sumpah sebagai PM Singapura.

Perdana Menteri Lee berkata pada hari ini, Isnin bahawa peralihan kepimpinan di mana-mana negara adalah ‘saat yang penting’. 

Beliau menyatakan bahawa Wong dan pasukan 4G telah ‘bekerja keras untuk mendapatkan kepercayaan rakyat, terutamanya semasa wabak’.

“Melalui latihan Forward Singapore, mereka telah bekerjasama dengan ramai warga Singapura untuk menyegarkan kompak sosial kami dan membangunkan agenda nasional untuk generasi baharu,” tulisnya dalam catatan Facebook yang dimuat naik sejurus selepas pengumuman rasmi itu.

“Pasukan 4G komited untuk memastikan Singapura berfungsi dengan baik dan bergerak ke hadapan. Ini akan sentiasa menjadi keutamaan kerajaan.

“Saya meminta semua rakyat Singapura memberi sokongan penuh kepada Lawrence dan pasukannya, dan bekerjasama dengan mereka untuk mencipta masa depan yang lebih cerah untuk Singapura,” katanya. – HARAKAHDAILY 15/4/2024

- Advertisement -