Ringgit: Perdana Menteri dibidas di Dewan Negara

Ir Md Nasir Hashim
- Advertisement -

KUALA LUMPUR: Kerajaan kelihatan tidak mengambil sebarang tindakan untuk menstabilkan nilai ringgit yang jatuh merudum berbanding Dolar Amerika Syarikat, demikian kata Senator Ir Md Nasir Hashim.

“Sekarang nilai Ringgit hampir mencapai nilai Rahmah berbanding dengan Dolar Amerika, (tetapi) kerajaan seolah-olah tidak berbuat apa-apa untuk memperkukuhkan nilai Ringgit.

- Advertisement -

“Kalau dahulu semasa jadi Ketua Pembangkang, Dato’ Seri Anwar Ibrahim memberitahu rakyat, kejatuhan ekonomi dan mata wang Ringgit ini disebabkan kerana kerajaan masa itu tidak tahu memerintah negeri.

“Sekarang saya nak cakap balik kepada beliau, ‘hang tak tahu nak jaga negeri sekarang ini sebab itu ekonomi terus jatuh merudum’,” katanya pada sesi Perbahasan Menjunjung Kasih Titah Diraja di Dewan Negara, di sini hari ini.

Antara lain, Nasir juga menyentuh mengenai keperluan menurunkan harga rumah kepada rakyat asing.

“Harga rumah untuk rakyat asing sepatutnya dikekalkan pada harga RM1 juta, dan tidak diturunkan ke nilai lebih kurang RM500,000.

“Yang itu saya tidak faham kenapa kerajaan boleh menurunkan untuk rakyat asing membeli rumah dengan harga yang lebih murah lagi, sedangkan nilai duit mereka lebih tinggi daripada nilai duit kita,” katanya. – HARAKAHDAILY 20/3/2024

- Advertisement -