Jaringan hatrik penalti: Qatar kekal ‘Raja Asia’ 

Akram Afif dijulang rakan sepasukannya selepas Qatar secara rasmi menjadi juara Piala Asia 2023 selepas menewaskan Jordan 3-1 dalam perlawanan di Doha pada malam tadi, 10 Feb 2024. (FOTO: Reuters)
- Advertisement -

DOHA: Qatar berjaya mempertahankan gelaran juara Piala Asia selepas menewaskan Jordan 3-1 dalam perlawanan pada malam tadi di Stadium Lusail, yang menyaksikan Akram Afif menyempurnakan tiga jaringan hatrik penalti ketika pasukan tuan rumah itu memenangi gelaran benua Asia keduanya.

Jordan bermain dalam  final Piala Asia pertama mereka dan memburu trofi utama pertama mereka, tetapi Qatar yang menang di hadapan 86,492 penyokong termasuk pemerintah Qatar Sheikh Tamim bin Hamad al-Thani dan presiden FIFA, Gianni Infantino.

- Advertisement -

Yazan Al-Naimat memberi harapan kepada Jordan buat seketika apabila menjaringkan gol penyamaan pada separuh masa kedua tetapi impian mereka musnah apabila dibolosi dua lagi sepakan penalti, diketepikan oleh Afif yang menamatkan saingan sebagai penjaring terbanyak kejohanan dengan lapan gol.

Afif, yang dijulang ke udara berulang kali oleh rakan sepasukannya selepas wisel penamat, turut menerima anugerah pemain terbaik perlawanan dan pemain paling berharga kejohanan itu, lapor Reuters.

“Saya mengucapkan tahniah kepada rakyat dan pemain Qatar. Kami sangat gembira selepas memenangi perlawanan sukar ini, ketegangan adalah tinggi,” kata jurulatih Qatar, Marquez Lopez.

“Mungkin kami tidak bermain bola sepak dengan sangat baik pada  hari ini tetapi semua orang akan ingat pemenang. Saya sangat gembira untuk Akram, dia layak memenangi semua anugerah,” tambahnya.

Qatar mendahului apabila Afif memenangi sepakan penalti pada minit ke-20 ketika dia cuba melangkaui Abdallah Nasib, dengan pengadil segera menunjukkan titik penalti ketika jurulatih Jordan Hussein Ammouta bertindak balas dengan marah di garisan tepi.

Kapten Qatar, Hassan Al-Haydos berlegar berhampiran sepakan penalti tetapi sebaik pemain Jordan keluar dari tempat itu, dia menyerahkan bola kepada Afif dan penyerang itu melangkah ke atas untuk mencari sudut bawah dari penalti.

Gol itu adalah yang pertama dibolosi Jordan sejak kemenangan dramatik 16 terakhir mereka ke atas Iraq dan Afif meraikan serangannya.

Jordan menukar gear pada separuh masa kedua dan menambat Qatar kembali apabila mereka mula mencari ruang di belakang pertahanan.

Yazan Al-Arab hampir menyamakan kedudukan dengan sepakan voli sensasi dari sepakan sudut yang terkena terus ke arah penjaga gol manakala percubaan tumit belakang di tiang dekat daripada Ali Olwan beberapa saat kemudian melebar beberapa inci.

Mereka akhirnya menemui gol penyamaan pada pertengahan babak kedua apabila Al-Naimat mengawal hantaran lintang dengan sentuhan pertama yang hebat, melepaskan penandanya untuk melepaskan rembatan tanpa bertanding untuk keempat kejohanannya.

Bagaimanapun ia hanya bertahan enam minit,  apabila Qatar memenangi satu lagi penalti selepas pemeriksaan VAR untuk perjalanan oleh Mahmoud Al-Mardi dan Afif tidak melakukan kesilapan dari sepakan.

“Menjaringkan penalti adalah kerana keyakinan rakan sepasukan saya terhadap saya. Ia bukan mengenai teknik atau memilih sudut, ia adalah perasaan pasukan saya berada di belakang saya,” ulas Afif.

Dengan 13 minit masa tambahan, Jordan cuba sedaya upaya untuk mencari gol penyamaan sekali lagi tetapi Qatar memenangi penalti ketiga pada masa kecederaan apabila Afif melakukan jaringan yang dilepaskan oleh penjaga gol Yazid Abu Layla.

Penyerang itu mengekalkan ketenangannya dan melangkah buat kali terakhir untuk meletakkan permainan di luar jangkauan Jordan ketika penyokong tuan rumah di stadium meletus dan membentangkan sepanduk besar yang memaparkan wira mereka dari 2019 dan perkataan ‘2023 loading’ (‘penyempurnaan 2023’).  HARAKAHDAILY  11/2/2024

- Advertisement -