Prabowo diramal capai nilai ambang 50 peratus untuk menang

Prabowo Subianto diramalkan mencapai nilai ambang 50 peratus yang diperlukan untuk memenangi jawatan Presiden dalam Pemilihan Umum (PEMILU) 2024 pada 14 Februari 2024. (FOTO: DetikNews)
- Advertisement -

JAKARTA: Calon Presiden Indonesia, Prabowo Subianto diramalkan mencapai nilai ambang 50 peratus yang diperlukan untuk memenangi Pemilihan Umum (PEMILU) 2024  pada 14 Februari ini dalam satu pusingan.

Dalam tinjauan pendapat terbaharu pada Jumaat (9 Feb) menunjukkan bahawa daripada 1,200 orang yang ditinjau oleh tinjauan pendapat Indikator Politik Indonesia antara 28 Januari dan 4 Feb, 51.8% berkata mereka akan mengundi Prabowo, manakala 24.1% dan 19.6% bakal mengundi masing-masing calon saingan, Anies Baswedan dan Ganjar Pranowo.

- Advertisement -

Pilihan raya ini yang menyaksikan kira-kira 205 juta orang didaftarkan untuk mengundi, adalah merupakan pencalonan presiden ketiga bagi Prabowo, bekas tentera kontroversi yang dikalahkan oleh Presiden Joko Widodo atau Jokowi pada 2014 dan 2019, lapor Reuters.

Walaupun kebanyakan tinjauan Indonesia yang paling banyak ditonton secara konsisten menunjukkan Prabowo dengan kelebihan yang kukuh berbanding pesaingnya, tinjauan pada hari Jumaat adalah yang pertama di mana beliau diunjurkan mendapat lebih daripada 50% undi.

Pusingan larian akan diadakan pada bulan Jun jika tiada calon mendapat lebih daripada 50% undi.

“Secara konservatif, terdapat peluang larian. Tetapi memandangkan 51.8% dan aliran menaik untuk tiket Prabowo, saya boleh katakan kebarangkalian satu pusingan telah meningkat…berbanding tinjauan sebelum ini,” kata penyelidik Indikator Burhanuddin Muhtadi .

Kira-kira 4.5% daripada mereka yang ditinjau tidak membuat keputusan. Margin ralat tinjauan adalah kira-kira 2.9%.  HARAKAHDAILY  10/2/2024

- Advertisement -