Korea Utara uji peluru berpandu lancar dari kapal selam

Korea Utara telah berjaya membuat ujian peluru berpandu jelajah strategik baharunya buat kali kedua dalam seminggu pada 28 Jan 2024. (FOTO: The Drive)
- Advertisement -

SEOUL: Korea Utara menguji peluru berpandu jelajah strategik baharunya buat kali kedua dalam seminggu pada Ahad (28 Jan), melabelkannya sebagai peluru berpandu pelancaran dari kapal selam (SLCM) yang baru dibangunkan, mempercepatkan persenjataan nuklear tentera lautnya.

Agensi berita KCNA pada hari ini, Isnin (29 Jan) melaporkan, Pemimpin Kim Jong Un menyelia ujian peluru berpandu, yang dilabelkan sebagai ‘ulhwasal-3-31’, yang sama dengan peluru berpandu jelajah strategik yang dikatakan Korea Utara pada minggu lalu bahawa ia sedang dalam proses dibangunkan.

- Advertisement -

Menurut KCNA dan akhbar rasmi Rodong Sinmun, peluru berpandu itu terbang di atas laut di luar pantai timur negara selama 7,421 saat dan 7,445 saat dan mengenai sasaran pulau yang tidak ditentukan, menunjukkan tempoh masa penerbangan melebihi dua jam.

Kim menyebut ujian itu sebagai satu kejayaan, lapor KCNA sebagai berkata, “yang mempunyai kepentingan strategik dalam melaksanakan rancangan itu… untuk memodenkan tentera yang bertujuan membina pasukan tentera laut yang kuat.”

Sementara itu, tentera Korea Selatan berkata pada Ahad bahawa Korea Utara telah melancarkan beberapa peluru berpandu jelajah di luar pantainya tetapi tidak memberikan butiran.

Minggu lalu, Korea Utara berkata, ia telah menguji peluru berpandu jelajah strategik baharu, menunjukkan ia direka untuk membawa hulu peledak nuklear, tetapi pada ketika itu tidak menyebut ia sedang dibangunkan untuk pelancaran kapal selam.

Gambar-gambar media kerajaan yang diterbitkan pada Isnin menunjukkan peluru berpandu melancarkan ke langit mendung dari air yang dikesan oleh kepulan asap yang mengaburkan jenis platform ia ditembakkan.

Peluru berpandu balistik Korea Utara biasanya lebih  mengundang kontroversi dan diharamkan secara jelas di bawah resolusi Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).

Namun penganalisis berkata, peluru berpandu jelajah jarak pertengahan tidak kurang menimbulkan ancaman berbanding  peluru berpandu balistik dan merupakan keupayaan serius untuk Korea Utara.

Dalam beberapa bulan kebelakangan ini, Korea Utara telah menguji pelbagai senjata yang termasuk sistem peluru berpandu balistik yang sedang dibangunkan dan dron bawah air.

“Kim secara berasingan memeriksa pembinaan kapal selam nuklear dan membincangkan isu berkaitan pembuatan kapal perang baharu jenis lain,” lapor KCNA tetapi tidak memberikan butiran terperinci.

Terdahulu, Korea Utara pada tahun lepas telah melancarkan apa yang dipanggil kapal selam serangan nuklear operasinya yang pertama, yang menurut penganalisis nampaknya merupakan pengubahsuaian daripada kapal selam sedia ada dan mungkin direka untuk membawa peluru berpandu balistik dan pelayaran.

Menurut pakar senjata, terdapat keraguan terhadap utiliti dunia sebenar kapal sedemikian, terutamanya berbanding sistem peluru berpandu berasaskan darat yang lebih maju, kerana pendorongan dieselnya menghasilkan bunyi bising dan jaraknya terhad.

Kim berkata pada ketika itu, Korea Utara akan mempercepatkan program membina kapal selam berkuasa nuklearnya.  HARAKAHDAILY  29/1/2024

- Advertisement -