Iran lancar tiga satelit serentak ke angkasa lepas 

Iran sukses melancarkan tiga satelit serentak ke orbit bumi pada 28 Jan 2024. (FOTO: MNA)
- Advertisement -

TEHRAN: Tiga satelit Iran berjaya dilancarkan ke angkasa lepas dengan pembawa satelit Simorgh.

Buat pertama kalinya, tiga satelit Iran dikenali sebagai Mahda, Keyhan-2, dan Hatef-1 itu  berjaya dilancarkan serentak ke orbit sejauh 450 hingga 1,110 kilometer oleh pembawa Satelit Simorgh.

- Advertisement -

Satelit itu dilancarkan pada pagi Ahad, menjelang ulang tahun ke-42 kemenangan Revolusi Islam, lapor MNA.

Mahda ialah satelit ringan yang dibina untuk menguji subsistem satelit yang dibangunkan, sementara, Nanosatelit Keyhan-​​2 menyediakan kemungkinan kedudukan tempatan untuk penerima tanah; dan Nanosatelit Hatef 1 pula dibina untuk membuktikan teknologi komunikasi jalur sempit.

Sehubungan itu, Issa Zarepour menulis di akaun media sosialnya pada Ahad bahawa isyarat telah diterima daripada Mahda, satu daripada tiga satelit yang dibangunkan dalam negara yang berjaya diletakkan ke orbit oleh pembawa satelit Simorgh pada awal hari itu.

Satelit penyelidikan Mahda, Keyhan-2, dan Hatef-1 diletakkan di antara ketinggian 450 hingga 1,100 kilometer di atas permukaan bumi.

Mahda ialah satelit penyelidikan yang dibangunkan dan diuji di Pusat Penyelidikan Angkasa Lepas Iran. Ia mempunyai berat 32 kilogram dan telah direka bentuk untuk menguji subsistem satelit canggih.

Misi utama Mahda adalah untuk mengkaji prestasi pembawa satelit Simorgh dalam melancarkan berbilang muatan angkasa di altitud bumi rendah dan untuk menilai teknologi angkasa lepas tempatan yang baharu.  HARAKAHDAILY  29/1/2024

- Advertisement -