Thierry Henry alami kemurungan sepanjang karier bola

Thierry Henry secara terbuka berbicara tentang masalah kesihatan mental yang dialaminya berkait dengan kemurungan. (FOTO: Major League Soccer)
- Advertisement -

PARIS: Bekas penyerang Perancis dan Arsenal, Thierry Henry secara terbuka berbicara  tentang masalah kesihatan mentalnya yang dialaminya berkait dengan kemurungan sepanjang karier bolasepaknya.

Pemain berusia 46 tahun itu menamatkan karier dengan kelab sepaknya selama 20 tahun pada 2014 itu turut menyertai Monaco, Juventus, Barcelona dan New York Red Bulls.

- Advertisement -


Beliau telah menjaringkan 228 gol untuk Arsenal sepanjang tempoh dua tahun, memenangi dua gelaran Liga Perdana sebelum berpindah ke Camp Nou, di mana dia memenangi sepasang mahkota LaLiga dan Liga Juara-Juara. 

Pemenang Piala Dunia bersama Les Bleus, Henry juga pernah menjadi pengurus pasukan remaja Arsenal, berkhidmat sebagai penolong jurulatih Belgium, selain ketua jurulatih Monaco dan Montreal Impact; manakala beliau kini merupakan ketua jurulatih Perancis Bawah-21.

“Sepanjang kerjaya saya, dan sejak saya dilahirkan, saya sememangmua  mengalami kemurungan,” kongsi Henry kepada podcast The Diary Of A CEO.

“Adakah saya tahu (mengenai kemurungan yang dialami)? Tidak. Adakah saya melakukan sesuatu mengenainya? Tidak. Namun, saya menyesuaikan diri dengan cara tertentu.”

Henry berkata,  ia adalah masa yang sukar untuknya ketika pandemik Covid-19, ketika dia menguruskan kelab Major League Soccer Montreal.

“Saya berada dalam pengasingan (Covid-19) di Montreal, dan tidak dapat melihat anak-anak saya selama setahun adalah sesuatu yang sangat sukar.

“Air mata mengalir sendirian. Kenapa..saya tidak tahu, tetapi mungkin mereka (anak-anak) berada di sana (jauh daripada saya) untuk masa yang sangat lama,” katanya.  HARAKAHDAILY  9/1/2024

- Advertisement -