Gempa bumi di Jepun: 62 disahkan maut

Sekurang-kurangnya 62 disahkan maut susulan satu siri gempa bumi kuat yang melanda barat Jepun pada Isnin, 1 Jan 2023. (FOTO: Santa Maria Times)
- Advertisement -

SUZU, Jepun: Sekurang-kurangnya 62 disahkan maut susulan satu siri gempa bumi kuat yang melanda barat Jepun pada Isnin (1 Jan) lalu ketika anggota penyelamat berjuang pada hari ini, Rabu (3 Jan) untuk menyelamatkan ratusan mangsa yang dikhuatiri terperangkap di bawah runtuhan bangunan yang runtuh.

Daripada jumlah kematian itu, 29 mangsa adalah di bandar Wajima, manakala 22 orang meninggal dunia di Suzu, menurut pihak berkuasa Wilayah Ishikawa, sementara kira-kira 300 cedera; 20 daripadanya parah, termasuk di wilayah-wilayah berdekatan.

- Advertisement -

Gegaran susulan terus menggegarkan wilayah Ishikawa dan kawasan berhampiran dua hari selepas gempa 7.6 magnitud melanda kawasan itu, dengan tempoh 72 jam pertama dianggap penting untuk menyelamatkan nyawa selepas bencana, lapor AP.

Perkhidmatan air, kuasa dan telefon bimbit masih terputus di beberapa kawasan, dan penduduk melahirkan rasa dukacita terhadap masa depan mereka yang tidak menentu.

“Bukan sahaja ia kucar-kacir. Dinding telah runtuh, dan anda boleh melihat ke bilik sebelah. Saya tidak fikir kita boleh tinggal di sini lagi,” ujar seorang penduduk Ishikawa, Miki Kobayashi yang menambah bahawa rumahnya  itu juga rosak dalam gempa bumi pada 2007.

Walaupun jumlah mangsa terus meningkat secara beransur-ansur, amaran awam segera, disampaikan pada siaran dan telefon, dan tindak balas pantas daripada orang awam dan pegawai nampaknya telah mengehadkan sebahagian daripada kerosakan.

Seorang profesor Universiti Tokyo pakar dalam bencana, Toshitaka Katada berkata, orang ramai telah bersedia kerana kawasan itu telah dilanda gempa bumi sejak beberapa tahun kebelakangan ini; dan mereka mempunyai rancangan pemindahan dan bekalan kecemasan dalam stok.

“Mungkin tidak ada orang di bumi yang bersedia menghadapi bencana seperti Jepun,” katanya kepada AP.

Jepun sering dilanda gempa bumi kerana lokasinya di sepanjang “Ring of Fire”, lengkok gunung berapi dan garis sesar di Lembangan Pasifik.

Katada memberi amaran keadaan masih tidak menentu dan tidak dapat diramalkan. Gempa dan tsunami Mac 2011 di timur laut Jepun telah didahului oleh gempa bumi lain.

“Ini (gempa bumi dan tsunami)  masih jauh dari tamat,” kata Katada.

Ramalan oleh saintis telah berulang kali dibuktikan salah, seperti dengan gempa bumi 2016 di barat daya Kumamoto, kawasan yang sebelum ini dilihat sebagai relatif bebas gempa.

“Terlalu yakin dengan kuasa sains adalah sangat berbahaya. Kami berurusan dengan alam semula jadi,” tegas Katada.

Rakaman dari udara media Jepun menunjukkan kerosakan yang meluas di tempat yang paling teruk dilanda, dengan tanah runtuh menimbus jalan, bot tercampak di perairan dan kebakaran yang telah menjadikan seluruh bahagian bandar Wajima menjadi abu.

Sehubungan itu, tentera Jepun telah menghantar 1,000 tentera ke zon bencana untuk menyertai usaha menyelamat. 

Pengawal selia nuklear berkata, beberapa loji nuklear di rantau itu beroperasi seperti biasa. Gempa bumi dan tsunami besar pada 2011 menyebabkan tiga reaktor mencairkan dan membebaskan sejumlah besar sinaran di loji nuklear di timur laut Jepun.  HARAKAHDAILY  3/1/2024

- Advertisement -