Cipta Sejarah: Manchester City juara Kelab Dunia 2023

Manchester City memenangi lima kejuaraan sepanjang tahun 2023. (FOTO: BBC)
- Advertisement -

JEDDAH: Julian Alvarez menjaringkan dua gol ketika Manchester City menjulang Piala Kelab Dunia FIFA buat kali pertama  menewaskan kelab Brazil, Fluminense FC 4-0 di Arab Saudi.

Skuad kendalian Pep Guardiola, mengambil bahagian dalam kejohanan itu selepas memenangi Liga Juara-Juara musim lalu, membuat permulaan yang ideal apabila Alvarez meledak selepas 40 saat, melakukan serangan dari jarak dekat selepas rembatan jarak jauh Nathan Ake terkena tiang.

- Advertisement -

Mereka menambah gol kedua pada minit ke-27 dalam perlawanan  malam tadi,  apabila Nino memalingkan hantaran lintang Phil Foden ke gawang sendiri, lapor BBC.

Foden dari England kemudian menjaringkan gol sendiri pada separuh masa kedua apabila dia melepasi bahagian tengah untuk melakukan hantaran lintang Alvarez, sebelum penyerang Argentina itu mendapat yang kedua pada minit ke-88 dengan rembatan klinikal ke sudut jauh.

Kejayaan bermakna City mengikut jejak langkah  Manchester United, Liverpool dan Chelsea dalam menjulang Piala Kelab Dunia, tetapi menjadi pasukan Inggeris pertama memenangi lima trofi dalam satu tahun kalendar.

Ia merangkumi Treble Liga Perdana, Piala FA dan Liga Juara-Juara musim lalu diikuti dengan Piala Super UEFA pada Ogos.

“Ini  adalah tahun yang luar biasa,” kata Guardiola. “Hari ini kami menutup bab ini. Kami memenangi semua yang kami mampu. Sekarang masa untuk mencuba lagi.”

Namun, beberapa kecemerlangan telah diambil dari kemenangan mereka dengan melihat Rodri;  begitu berpengaruh untuk pasukan, keluar kerana cedera menjelang penghujung separuh masa kedua.

Sementara itu, pasukan Mesir, Al Ahly meraih tempat ketiga dengan kemenangan 4-2 menentang Urawa Red Diamonds dari Jepun.  HARAKAHDAILY 23/12/2023

- Advertisement -