Serang Gaza: Amerika bekalkan Israel bom ‘bunker buster’

Washington telah menghantar bekalan 100 bom BLU-109 ke Israel yang bertujuan untuk menembusi struktur keras sebelum meletup, dikhuatiri untuk memusnahkan terowong pejuang Hamas di Gaza. (FOTO: Daily Caller)
- Advertisement -

SEMENANJUNG GAZA: Amerika Syarikat telah membekalkan apa yang dikenali  bom ‘bunker buster’ dan pelbagai amunisi lain kepada Israel untuk perang dan serangan ke atas Semenanjung Gaza.

Menurut laporan oleh Wall Street Journal  (WSJ) pada Sabtu (2 Dis) memetik pegawai AS yang tidak dinamakan sebagai berkata, Washington telah memindahkan 100 bom yang secara spesifiknya dikenali sebagai BLU-109 ke Israel yang bertujuan untuk menembusi struktur keras sebelum meletup.

- Advertisement -

Bom jenis berkenaan membawa kepala peledak seberat lebih 900 kilogram (19,80 paun) dan sebelum ini digunakan oleh AS dalam konflik termasuk perang di Afghanistan.

Ia bukan satu-satunya jenis peluru yang disediakan oleh AS kepada Israel untuk perang ke atas kawasan  Gaza yang terkepung itu, yang setakat ini telah membunuh lebih 15,000 rakyat Palestin, termasuk sekurang-kurangnya 6,150 kanak-kanak. 

Tidak seperti bekalan senjata  oleh AS bagi  perang di Ukraine, Pentagon sebaliknya berdiam diri mengenai tahap sokongan senjatanya untuk Zionis  di tengah-tengah kecaman antarabangsa terhadap operasi ketenteraan Israel di Gaza.

Laporan WSJ berkata, lonjakan senjata AS ke Israel sejak permulaan perang termasuk 15,000 bom dan 57,000 peluru artileri 155mm yang kebanyakannya dibawa pada pesawat kargo tentera C-17.

Serangan Israel paling maut di Gaza

Washington juga telah menghantar lebih 5,000 bom Mk82 tidak berpandu, lebih 5,400 bom Mk84, kira-kira 1,000 bom berdiameter kecil GBU-39, dan kira-kira 3,000 Joint Direct Attack Munition (JDAM) – kit panduan yang menukarkan bom tidak berpandu kepada peluru berpandukan ketepatan.

Ini adalah melebihi dana berbilion dolar yang diterima Israel setiap tahun dalam sokongan kewangan AS untuk operasi ketenteraan Zionis.

Menurut WSJ, bom besar yang dibuat oleh AS telah digunakan dalam beberapa serangan Israel paling maut di Semenanjung Gaza, termasuk serangan yang meratakan blok pangsapuri di kem pelarian Jabalia, membunuh lebih 100 orang awam, dengan Zionis mendakwa berkata serangan itu wajar kerana ia telah membunuh seorang pemimpin Hamas.

Pengeboman kuat Israel ke atas Gaza bermula semula sejurus selepas berakhirnya gencatan senjata selama seminggu pada hari Jumaat (1 Dis) lalu, yang menyaksikan berpuluh-puluh tawanan yang ditawan pejuang Hamas di Gaza ditukar dengan warga Palestin yang ditahan di penjara Israel. 

Lebih 100 penduduk awam  rakyat Palestin telah terbunuh kurang daripada 24 jam selepas serangan Zionis terhadap Gaza disambung semula.

Menurut Kementerian Kesihatan Gaza, sekurang-kurangnya 193 rakyat Palestin terbunuh sejak gencatan senjata selama seminggu yang berakhir pada Jumaat (1 Dis), menyaksikan pertambahan kepada lebih 15,000 rakyat Palestin yang  terbunuh sejak perang Israel-Palestin meletus pada 7 Okt lalu.

Tentera Israel, yang telah berulang kali memberitahu rakyat Palestin supaya mengosongkan utara Gaza di tengah-tengah operasi daratnya, berkata pada hari Sabtu bahawa bahagian selatan Gaza juga merupakan zon pertempuran sekarang. 

Orang ramai  dan kumpulan hak asasi telah berulang kali mengatakan tidak ada tempat selamat di Gaza.

Bom penembusan sasar terowong Hamas

Heidi Zhou-Castro dari Al Jazeera pula berkata, laporan mengenai penghantaran bom penembusan tugas berat ke Israel telah menimbulkan persoalan baharu mengenai pemindahan senjata AS yang berterusan ke negara itu.

“Ini adalah bom utama yang AS telah gunakan pada masa lalu dalam peperangannya di Afghanistan, Iraq dan Syria, tetapi terutamanya di kawasan terbuka … Kini Israel menggunakan bom ini dalam persekitaran yang sangat berbeza di Gaza, terhadap penduduk awam yang padat.

“Ramai  kini mempersoalkan dalam Kongres sama ada meneruskan pemberian ‘bom bunker buster’ ini adalah idea yang baik dan juga meminta lebih ketelusan,” katanya.

Bom penembusan struktur keras itu secara teorinya boleh digunakan untuk menyasarkan terowong yang pejuang Hamas gunakan untuk bergerak di sekitar kakitangan dan peluru. 

Bagaimanapun, terowong itu dikatakan terletak di bawah kawasan bandar yang padat penduduk, yang bermakna penggunaan bom akan menyebabkan lebih ramai orang awam terkorban.

AS telah menyokong penuh usaha perang Israel dalam menghadapi tekanan antarabangsa yang semakin meningkat untuk gencatan senjata total.

Washington telah berulang kali berkata ia telah meminta Israel untuk cuba mengehadkan korban awam, walaupun ketika ia mengepung hospital utama di Gaza.

​Laporan WSJ itu ternyata membuktikan pencanggahan terhadap sikap AS yang menurut laporan Reuters sebelum kemudian disebarkan di seluruh dunia termasuk oleh media Malaysia bahawa AS mendesak Israel elak lebih ramai jadi mangsa serangannya di Gaza. 

AS konon prihatin nasib penduduk Gaza

Desakan yang dibuat kononnya atas dasar prihatin AS kedua-dua Hamas dan Israel pihak yang berperang pada hari ini, Ahad (3 Dis),  tidak menunjukkan tanda akan menghidupkan kembali gencatan senjata sementara yang tamat.

Ketika tentera Israel terus mengepung Gaza selepas tamat gencatan senjata sementara, Naib Presiden AS, Kamala Harris, yang kononnya prihatin berkata, terlalu ramai rakyat Palestin yang tidak bersalah terbunuh di wilayah berkenaan; dan Israel perlu menghormati undang-undang kemanusiaan antarabangsa.

“Terlalu ramai rakyat Palestin tidak bersalah telah dibunuh. Terus terang, segala penderitaan orang awam, imej dan video dari Gaza amat dahsyat,” katanya.

Ketika di Dubai, Harris tetap mengatakan Israel mempunyai hak untuk mempertahan wilayahnya, sedang serangan ketika ini adalah hanya dari satu pihak, iaitu Zionis terhadap Gaza dan yang dalam posisi mempertahankan diri adalah sudah tentu di pihak Hamas dengan mangsa yang terdedah kepada kematian dan kecederaan sudag tentu penduduk awam di Gaza.  HARAKAHDAILY 3/12/2023

- Advertisement -