Ekonomi Kelantan berkembang positif

- Advertisement -

KOTA BHARU: Sebuah lagi jambatan yang akan merentasi Sungai Kelantan bakal memulakan pembinaannya tidak lama lagi di Palekbang.

- Advertisement -

Menteri Besar, Dato’ Panglima Perang, Mohd Nassuruddin Daud berkata pembinaan jambatan tersebut akan dilaksanakan Majlis Pembangunan Wilayah Ekonomi Pantai Timur (ECERDC).

Katanya setelah 15 tahun penubuhan agensi kerajaan pusat itu banyak pembangunan dan pelaburan berjaya dijana dengan kerjasama antara negeri dan Persekutuan.

“Jambatan Palekbang yang sudah lama dinanti-nantikan oleh rakyat Kelantan juga akan memulakan pembinaan dalam masa terdekat.

“Saya yakin ia akan menjadi projek ikonik sebagai pemangkin kepada pembangunan baharu di Tumpat dan Kota Bharu sekaligus merancakkan ekonomi setempat,” katanya ketika menyampaikan ucapan pada sambutan ulang tahun ke-15 penubuhan ECERDC di sini hari ini.

Hadir sama Setiausaha Kerajaan Negeri, Dato’ Nazran Muhammad; Exco Kerajaan Negeri, Mejar (B) Dato Md Anizam Ab Rahman dan Ketua Pegawai Eksekutif ECERDC, Dato’ Baidzawi Che Mat.

Sejak penubuhan ECERDC kerajaan negeri menerima banyak manfaat termasuk kemasukan pelaburan, pembangunan infrastruktur serta logistik dan pembangunan modal insan.

Sehingga kini ECERDC berjaya merealisasikan pelaburan berjumlah RM10.9 bilion yang mewujudkan hampir 10,000 peluang pekerjaan dan lebih 2,000 peluang keusahawanan kepada rakyat Kelantan.

Antara projek strategik dilaksana ECERDC termasuk pembinaan Jambatan Palekbang, Lebuhraya Lingkaran Tengah Utama (LTU) dan naik taraf Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra.

“Selain pembinaan Projek Laluan Rel Pantai Timur (ECRL), ECERDC juga berperanan memajukan Tok Bali sebagai satu lagi pusat pertumbuhan baharu di Kelantan.

“Sebagai sebuah agensi Persekutuan, ECERDC memastikan kerjasama antara negeri dan Persekutuan sentiasa erat dan membolehkan projek pembangunan diteruskan.

“Apabila kesemuanya siap ia akan menambah baik kesalinghubungan dan meningkatkan lagi tarikan Kelantan sebagai sebuah destinasi pelaburan berdaya saing,” katanya.

Mohd Nassurudin juga berkata, Kelantan menghargai peranan yang dimainkan ECERDC bagi merancakkan pertumbuhan ekonomi negeri.

Menurutnya juga antara kerjayaan peningkatan signifikan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) tahun 2022 sebanyak 4.3 peratus yang bernilai sebanyak RM26.9 bilion.

“Anggaran hasil negeri bagi tahun 2024 berjumlah RM967.25 juta, pertumbuhan yang positif itu menandakan ekonomi negeri kita dalam keadaan sihat dan semakin berkembang.

“Kejayaan ini secara langsung membuktikan segala usaha yang telah dilaksanakan oleh kerajaan negeri dengan sokongan ECERDC, menampakkan hasil, terima kasih dari rakyat Kelantan,” katanya. – HARAKAHDAILY 3/12/2023

- Advertisement -