Pope Francis labelkan serangan Israel di Gaza sebagai ‘keganasan’

Pope Francis. (FOTO FAIL AFP)
- Advertisement -

WASHINGTON: Pope Francis sebenarnya telah menggunakan label ‘keganasan’ untuk menggambarkan serangan Israel ke atas Semenanjung Gaza dalam panggilan telefon ‘penuh’ dengan Presiden Israel, Isaac Herzog sejak akhir bulan Okt lalu lagi.

“Dilarang bertindak balas terhadap keganasan dengan keganasan,” kata Francis kepada Herzog, seorang pegawai kanan Israel dipetik dalam laporan oleh Washington Post.

- Advertisement -

Herzog berkata semasa panggilan telefon itu bahawa kerajaannya melakukan ‘apa yang diperlukan di Gaza untuk mempertahankan rakyatnya sendiri’.

Francis berkata sebagai tindak balas bahawa ‘mereka yang bertanggungjawab memang harus bertanggungjawab, tetapi bukan orang awam’,” katanya.

Seruan itu, yang meyaksikan Francis melabelkan kempen serangan Israel di Gaza sebagai ‘tindakan keganasan’,  sebaliknya dianggap sangat ‘buruk’ oleh Israel sehingga memutuskan untuk tidak mendedahkannya kepada umum pada Okt itu, menurut laporan Washington Post itu lagi.

Pope adalah gelaran tertinggi bagi ketua agama gereja Roman Katolik. Kenyataan beliau boleh dianggap mewakili pendirian majoriti Kristian dunia. Katolik berpusat di Vatican City, Rome. 

Dalam pada itu, laporan itu berkata bahawa Vatican ketika itu enggan menjelaskan sama ada Francis secara terbuka atau peribadi menggambarkan tindakan Israel di Gaza sebagai ‘keganasan’, tetapi dalam satu kenyataan kepada akhbar itu, ia mengakui sebagai seruan antara Francis dan Herzog.

Seorang jurucakap di pejabat Presiden Israel bagaimanapun enggan mengulas mengenai laporan akhbar itu dan berkata: “Kami tidak cenderung untuk membuat rujukan kepada perbualan peribadi.”

Israel telah melancarkan kempen ketenteraan besar-besaran di Semenanjung Gaza dalam tempoh sebulan susulan serangan rentas sempadan oleh kumpulan penentang Palestin, Hamas, pada 7 Okt.

Serangan udara Israel telah membunuh lebih 15,000 orang, termasuk 6,150 kanak-kanak dan 4,000 wanita, dengan angka kematian rasmi di pihak Israel didakwa berjumlah 1,200 orang.  HARAKAHDAILY 1/12/2023

- Advertisement -