Solidariti selebriti, aktivis, ahli politik Eropah buat Palestin

- Advertisement -

EROPAH: Pengeboman udara tentera Israel dan pencerobohan darat di Gaza di tengah-tengah konflik berterusannya dengan kumpulan pejuang Palestin, Hamas telah mencetuskan kemarahan di seluruh dunia.

Orang ramai telah turun ke jalanan di banyak negara, manakala golongan pegawai kerajaan, selebriti dan atlet berpecah antara menyokong Israel dan menyatakan solidariti buat Palestin.

- Advertisement -

Persekutuan Antarabangsa Persatuan Palang Merah dan Bulan Sabit Merah (ICRC) dan badan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu seperti Agensi Bantuan dan Kerja Raya Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) untuk Pelarian Palestin di Timur Dekat (UNRWA); Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) dan badan amal yang berpangkalan di UK Oxfam menggesa perlindungan orang awam dan menunjukkan keadaan kemanusiaan yang semakin merosot di Gaza di tengah-tengah serangan Israel ke atas orang awam.

Selebriti Timur Tengah ‘sunyi sepi’

Dalam pada kritikan muncul terhadap golongan selebriti di Timur Tengah termasuk dari Arab  Saudi dan negara-negara Islam sekitarnya yang ‘sunyi sepi’ dan langsung tidak bersuara menyatakan solidariti mereka buat penduduk Gaza, sebaliknya muncul golongan seniman aktivis, dan ahli politik Eropah yang bangkit menyatakan sokongan padu dengan bersuara menyatakan pendirian padu mereka yang prihatin terhadap penderitaan yang kini dialami penduduk Gaza.

Penulis dan aktivis Austria, Wilhelm Langthaler mengkritik keras kerajaan atas sokongan tanpa syarat kepada Israel dan menutup mata terhadap kematian orang awam yang disebabkan oleh serangan udara Israel di Gaza, lapor Anadolu Agency.

Pemuzik dan pengasas bersama band rock rock psikedelik dan rock progresif legenda Pink Floyd, Roger Waters pula berkongsi video di media sosial untuk menggesa gencatan senjata, dan rakan seninya, penyanyi British Yusuf Islam pula  berucap pada  perhimpunan pro-Palestin di Istanbul pada Okt. 28, Great Palestine Meeting, juga untuk menggesa gencatan senjata.

Sementara itu, lebih 2,000 karyawan seni sebenarnya telah  menuntut ‘gencatan senjata segera’ dan pembukaan lintasan Gaza untuk membolehkan penduduk Gaza meninggalkan kawasan itu di tengah-tengah serangan Israel.

Artists for Palestine UK  telah mengeluarkan surat yang ditandatangani oleh lebih 2,000 artis termasuk novelis, penyanyi, penulis drama dan pembuat filem terkenal serta pelakon dan pelakon terkenal seperti Tilda Swinton, Charles Dance, Steve Coogan, Miriam Margolyes dan Peter Mullan.

Pelakon Ireland, Liam Cunningham dan aktivis iklim Sweden, Greta Thunberg turut menyatakan sokongan mereka kepada rakyat Palestin di media sosial masing-masing.

“Dunia perlu bersuara dan menyeru gencatan senjata segera, keadilan dan kebebasan untuk rakyat Palestin dan semua orang awam yang terjejas,” tegas  Thunberg mengenai di platform X miliknya.

Pemain bola sepak termasuk pemain sayap Maghribi Galatasaray, Hakim Ziyech; rakan senegaranya di Bayern Munich Noussair Mazraoui; bekas bintang Real Madrid dan pemenang Ballon d’Or lelaki 2022, Karim Benzema; pemain tengah Arsenal dari Mesir, Mohamed Elneny; dan pemain Perancis Real Betis, Nabil Fekir turut melayari media sosial untuk menyatakan sokongan mereka kepada rakyat Palestin.

“Semua doa kami untuk penduduk Gaza yang sekali lagi menjadi mangsa pengeboman yang tidak adil ini yang tidak mengampuni wanita atau kanak-kanak,” luah penyerang Perancis Al-Ittihad, Benzema di  X; manakala Elneny, bekas pemain tengah Besiktas dan Basel, menukar profil Instagramnya gambar kepada bendera Palestin.

Ahli politik Eropah kutuk Israel

Ahli-ahli Parlimen Eropah di Ireland juga dengan tegas menyuarakan suara mereka untuk Palestin.

“Keganasan dikaitkan secara langsung dengan pendudukan,” kata Mick Wallace dalam temu bual dengan Anadolu  Agencu. 

“Jika kita mahu menghentikan keganasan, kita perlu menghentikan pendudukan,” tegasnya.

Beliau mengkritik pendirian berat sebelah dan kepura-puraan Kesatuan Eropah (EU) dan mengecam ‘pembersihan etnik’ rakyat Palestin di Gaza oleh Zionis Israel dan sokongan blok Eropah itu terhadapnya.

Di Perancis, ahli parlimen dari parti sayap kiri La France Insoumise –  Manuel Bompard, Louis Boyard dan Mathilde Panot turut menyuarakan sokongan kepada rakyat Palestin.

Panot mengkritik kerajaan Perancis atas ‘sokongan tanpa syarat’ untuk Israel dan menggesa kerajaan mengutuk sekeras-kerasnya Israel atas ‘enayah perang yang dilakukan di Gaza.

Menteri sayap kiri Sepanyol tidak ketinggalan bersuara mengutuk  serangan udara Israel ke atas Gaza, dengan Menteri Hal Ehwal Pengguna, Alberto Garzon mengutuk serangan ke atas kem pelarian, yang diakui Israel dilakukannya.

“Mengebom hospital, kem pelarian, kanak-kanak, warga emas yang tidak berdaya, Israel menunjukkan keburukan kemanusiaan. Berapa lamakah pemimpin Eropah akan menjadikan kami bersubahat dengan kebiadaban ini?” tegas Menteri Hak Sosial, Ione Belarra menulis di laman X miliknya.

Perdana Menteri Ireland, Leo Varadkar pula menyelar Israel kerana memutuskan bekalan air dan elektrik ke Semenanjung Gaza, dengan mengatakan ia tidak berhak untuk melanggar undang-undang kemanusiaan antarabangsa.

Menteri Belgium gesa Israel disiasat

Menteri Luar Ireland, Micheal Martin melahirkan kebimbangan terhadap peningkatan korban dan penderitaan orang awam akibat konflik yang berterusan dan menunjukkan keperluan untuk gencatan senjata kemanusiaan untuk membolehkan bantuan kemanusiaan sampai ke Gaza.

Di Belgium, Menteri Kerjasama Pembangunan, Caroline Gennez menggesa siasatan oleh Mahkamah Jenayah Antarabangsa sama ada undang-undang perang telah dilanggar di Palestin; sementara  Perdana Menterinya, Alexander De Croo menyifatkan situasi di Gaza sebagai ‘tidak seimbang’  dan menyeru untuk menghentikan keganasan Israel di Tebing Barat dan membuat usaha untuk dialog kemanusiaan bagi hak Palestin. – HARAKAHDAILY 9/11/2023

- Advertisement -