Minyak naik harga, dunia di ambang kemelesetan

Konflik perang Hamas-Israel telah menyebabkan berlaku kenaikan harga minyak pada hari ini, Isnin, 8 Okt 2023 yang bakal mencetuskan konflik Timur Tengah yang lebih meluas. (FOTO: REUTERS)
- Advertisement -

BAITULMAQDIS: Harga minyak mentah dilaporkan meningkat susulan konflik perang Hamas- Israel yang berpotensi mencetuskan konflik Timur Tengah yang lebih meluas menjadi masalah terakhir membawa dunia hampir ke ambang kemelesetan.

Harga minyak telah melonjak lebih tinggi pada Isnin (9 Okt)  apabila serangan Hamas ke atas Israel meningkatkan ketegangan di seluruh Timur Tengah dan menimbulkan kebimbangan terhadap bekalan minyak mentah.

- Advertisement -

Minyak mentah Brent melonjak lebih daripada 5 peratus (%) pada satu peringkat kepada AS$89 setong sebelum mengenepi sedikit ke belakang untuk berdiri 3.3% lebih tinggi pada $87.27, lapor Independent.co.uk.

Pakar pasaran Swissquote Bank berkata serangan Hamas itu telah ‘menghantar gelombang panik ke dalam pasaran kewangan’, walaupun indeks saham mewah London dirangsang oleh keuntungan daripada saham pertahanan dan gergasi minyak, dengan Indeks FTSE 100 naik 0.4% atau 33.4 mata pada 75327.96 pada pertengahan dagangan pagi pada hari Isnin.

Walaupun Israel bukan pengeluar minyak, terdapat kebimbangan bahawa konflik itu boleh mencetuskan ketidaktentuan di seluruh rantau Timur Tengah dan khususnya menjejaskan pengeluar utama Iran dan Arab Saudi.

Terdapat kebimbangan terhadap sekatan lebih keras terhadap minyak dari Iran, yang dikatakan menyokong tindakan Hamas sebagai pertahanan diri, manakala Amerika Syarikat juga telah menghantar kapal perang ke rantau itu.

Penganalisis kanan di Swissquote Bank, Ipek Ozkardeskaya berkata: “Kebimbangan potensi tindakan balas terhadap Iran mengancam laluan kapal yang membawa minyak melalui Selat Hormuz dan membalikkan retorik pasaran daripada permintaan minyak global yang berpotensi perlahan kepada bekalan global yang ketat.”

Dengan ancaman AS dan Iran yang ditarik ke dalam kegawatan Hamas-Israel, beliau memberi amaran bahawa ‘peningkatan dan pemanjangan ketegangan Timur Tengah boleh menjadi masalah terakhir yang boleh membawa dunia hampir ke ambang kemelesetan’.

Konflik itu juga mengancam untuk menggagalkan usaha AS untuk memudahkan perjanjian dengan Saudi dalam  menormalisasikan hubungannya dengan Israel.

Baru minggu lalu, pegawai Saudi dilaporkan memberitahu AS bahawa ia bersedia untuk meningkatkan pengeluaran minyak mentahnya pada  tahun depan sebagai sebahagian daripada perjanjian itu, yang akan membantu mengurangkan bekalan minyak yang ketat selepas pemotongan berulang dari Saudi dan Rusia.

Harga minyak baru-baru ini susut semula dengan harapan peningkatan bekalan, setelah sebelum ini melonjak ke paras tertinggi dalam hampir setahun dan menghampiri paras AS$100.

Mengenai FTSE 100 London, kumpulan minyak BP dan Shell lebih tinggi berikutan kenaikan harga minyak mentah, masing-masing naik 3% dan 2% pada pagi Isnin. Gergasi pertahanan BAE Systems pula meraih  keuntungan terbesar, mendahului dengan 5%.

Namun, syarikat penerbangan terjejas teruk oleh kenaikan harga minyak, yang dijangka menyebabkan harga bahan api industri melambung tinggi, manakala sekumpulan syarikat penerbangan utama juga telah menghentikan perkhidmatan ke Tel Aviv di Israel akibat konflik perang Hamas-Israel itu; manakala EasyJet dan Ryanair adalah antara yang telah menarik penerbangan ke Tel Aviv.

Pemilik British Airways International Consolidated Airlines adalah salah satu syarikat yang mengalami kerugian terbesar pada FTSE 100, turun 4%, manakala EasyJet dan pesaing kos rendah Eropah, Wizz Air, lebih 4% lebih rendah dalam FTSE 250. – HARAKAHDAILY 9/10/2023

- Advertisement -