Dana bantuan Saudi untuk 160 negara cecah RM437 bilion

Waleed Al-Khereiji berucap pada mesyuarat menteri untuk dialog politik Arab-Jepun di Kaherah, Mesir pada 8 Sept 2023. (FOTO: SPA)
- Advertisement -

KAHERAH: Arab Saudi telah menghulurkan bantuan kemanusian sejak 70 tahun lalu kepada 160 buah negara di seluruh dunia yang kini melebihi nilai AS$95 bilion (RM437 bilion).

Timbalan Menteri Luar Negeri Arab Saudi, Waleed Al-Khereiji berkata, kerajaan Saudi tidak pernah teragak-agak untuk memanfaatkan semua keupayaan dan kekayaannya untuk berkhidmat untuk tujuan kemanusiaan di peringkat global.

- Advertisement -

“Bantuan kemanusiaan yang diberikan oleh kerajaan Arab Saudi sejak 70 tahun lalu telah melebihi AS$95 bilion dan ia memberi manfaat kepada 160 negara di seluruh dunia, menjadikan negara ini  berada di barisan hadapan negara penderma untuk bantuan kemanusiaan dan pembangunan,” katanya.

Al-Khereiji membuat kenyataan itu semasa menghadiri mesyuarat sesi tetap ke-160 Majlis Liga Arab di peringkat menteri di Kaherah, mewakili pihak Menteri Luar Negeri,  Putera Faisal bin Farhan, lapor Saudi Gazette.

Beliau mengulangi penekanan kerajaan Saudi terhadap kepentingan keamanan di Timur Tengah, kerana ia adalah pilihan strategik bagi negara-negara Arab, dan kepentingan menggalakkan rundingan yang dipercepatkan untuk mencapai penyelesaian yang adil dan komprehensif yang memenuhi aspirasi rakyat Palestin selaras dengan resolusi antarabangsa dan Inisiatif Keamanan Arab. 

Dalam pada itu, Al-Khereiji turut menyatakan kecaman Saudi terhadap serangan, tindakan unilateral dan provokasi berulang oleh pasukan pendudukan Israel, yang menjejaskan proses damai.

Beliau menyatakan sokongan Saudi  terhadap kembalinya Syria ke negara Arab, menegaskan bahawa ini akan menyumbang secara positif kepada usaha menyelesaikan krisis di sana dan memulihkan kestabilan Syria dan rantau itu. 

Al-Khereiji juga mengulangi sokongan Saudi  untuk semua usaha yang dilakukan untuk mencapai penyelesaian politik kepada krisis Syria dengan cara yang memelihara perpaduan, keselamatan, kestabilan dan identiti Arab-Syria; dan  mengulangi tuntutan Saudi  untuk penarikan pasukan asing dan milisi bersenjata dari Syria.

Mengenai Sudan, Al-Khereiji berkata, Saudi menyuarakan kebimbangannya yang mendalam terhadap pemberhentian rundingan yang bertujuan menamatkan konflik dan mencapai perjanjian gencatan senjata kekal.

Al-Khereiji juga mengetuai delegasi Saudi, bagi pihak Menteri Luar Negeri Putera Faisal bin Farhan ke sesi ketiga mesyuarat menteri untuk dialog politik Arab-Jepun. 

Pertemuan menteri luar dari pihak Arab dan Jepun telah diadakan di ibu pejabat Liga Arab di Kaherah yang menyaksikan pihak Arab diketuai oleh Menteri Luar Mesir, Sameh Shoukry; manakala pihak Jepun diketuai oleh Menteri Luarnya, Yoshimasa Hayashi.

Dalam ucapannya, Al-Khereiji menyatakan hasrat Saudi  untuk memajukan kerjasama Arab-Jepun ke tahap yang lebih baik dalam pelbagai bidang. 

Beliau menekankan akan kepentingan menjadikan Timur Tengah sebagai wilayah yang selamat, stabil dan makmur yang memberi harapan untuk masa depan yang lebih baik untuk semua. 

“Terdapat persetujuan luas dengan Jepun mengenai kepentingan mewujudkan keamanan, menggalakkan penyelesaian yang dirundingkan, dan mengukuhkan keselamatan, kestabilan dan pembangunan,” katanya. – HARAKAHDAILY  8/9/2023

- Advertisement -