Apabila roboh Kota Melaka

- Advertisement -

SAYA mahu menarik semula perhatian kita ke sebuah laporan lama dalam Malaysiakini bertarikh 18 Ogos 2019 bawah tajuk ‘Najib dakwa lepas PRU14, DAP jadi ‘kingmaker’’.

Tahun 2019 lagi DS Najib sudah membaca tindak-tanduk dan agenda DAP. Beliau telah huraikan bahaya parti ini. Laporan itu menyebut:

“Pengerusi Lembaga Penasihat BN Najib Razak mendakwa DAP merupakan ‘kingmaker’ (penentu) selepas Pakatan Harapan berjaya merampas kerajaan dari BN dalam Pilihan Raya Umum ke-14 lalu.

Bekas Perdana Menteri mendakwa sebelum PRU14, pemimpin veteran DAP Lim Kit Siang telah memberi gambaran kepada Pengerusi BERSATU Dr Mahathir Mohamad mengenai rancangan tersebut.

Najib berkata Kit Siang mencadangkan penguasaan PH di Putrajaya dapat dicapai melalui rampasan 10 hingga 15 peratus daripada undi Umno.

Menurut Ahli Parlimen Pekan itu lagi, maklumat tersebut diperolehi daripada seorang pemimpin yang dahulunya pernah bersama Dr Mahathir ketika menentang Umno, dan kini pemimpin yang tidak dinamakan itu merupakan salah seorang teman rapatnya.

“Dia (pemimpin tidak dinamakan) ada dalam mesyuarat itu. Dia seorang pemimpin masa dulu menentang kita (Umno), dia ikut Dr Mahathir, dia dengar sendiri Kit Siang kata; ‘Dr Mahathir, tubuh parti Melayu yang baru.’ Dia (Kit Siang) kata dalam bahasa Inggeris; ‘Mahathir set up a new Malay party.’

“Dan matlamat, your objective dia kata; ‘tarik 10, 15 peratus undi Umno saja, kita boleh tubuh kerajaan’ – maknanya kalau mereka berjaya, kita akan jatuh. Tetapi, yang jadi ‘kingmaker’ (penentu) adalah parti DAP,” dakwanya.

Tambah DS Najib:

“Inilah menyebabkan keadaan yang kita hadapi hari ini, sebab itu kerajaan hari ini terpaksa beri jawatan Menteri Kewangan yang saya tak sebut Menteri Kewangan tapi menteri ‘kewayangan’ kepada Lim Guan Eng.

“Terpaksa bagi (jawatan) Peguam Negara kepada calon mereka, terpaksa bagi jawatan penting yang lain kepada DAP, yang menyebabkan hari ini tekanan demi tekanan dilakukan kepada kita semua,” katanya lagi.

DS Najiblah yang paling kenal DAP dan ancamannya terhadap Umno kerana kerajaannya dijatuhkan atas kelicikan politik DAP.

Malangnya kini DAP kembali berkuasa bersama PH dan yang memberi nyawa serta nafas baru kepada DAP bukan lagi Dr Mahathir tetapi Presiden Umno sendiri.

Politik Melayu sudah tumpul dan lesu bawah Presidennya hari ini. Yang gelap depan mata ahli dikatakan putih bersinar dan dipaksanya Umno peluk dan  terima.

Perjuangan asal dikendurkan demi mengejar kepentingan dan perjuangan peribadi. Lalu ahli di bawah yang kental semangat juang mereka menjadi semak dan kacau. 

Pedulikan penyatuan umat Melayu. Tolak tepi Perpaduan Ummah kerana bersama DAP dan PH Tok Presiden kita selamat bebas.

Lalu hanyutlah Umno bersama cita-cita peribadi Presidennya. Sedang ahli akar umbi terkebil-kebil.

Moga bulan barakah ini menyuntik kesedaran kepada jutaan ahlinya yang tidak berdosa. Bukan bahtera ini yang bersalah tetapi nakhodanya.

Bukan bahtera yang perlu dimusnahkan tetapi singkir nakhodanya.

(Guan Eng yang DS Najib pernah beri amaran hari itu, hari ini girang berbuka puasa dengan Umno Bahagian sedang Najib meringkuk di penjara).

ROSLAN SHAHIR DATUK MOHD SHAHIR
Setiausaha
PAS Negeri Selangor – HARAKAHDAILY 12/4/2023

- Advertisement -
- Advertisement -