150,000 pengundi baru beri komitmen sokong PERIKATAN NASIONAL

Dr Wan Nik Wan Yussof
- Advertisement -

KOTA BHARU: Lebih 150,000 pengundi berusia 18 hingga 25 tahun memberi komitmen menyokong PERIKATAN NASIONAL di Kelantan pada Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15) Sabtu ini.

- Advertisement -

Setiausaha Jabatan Pilihan Raya PAS negeri, Dr Wan Nik Wan Yusoff berkata, mereka merupakan mahasiswa dan perantau anak Kelantan memberi komitmen untuk balik mengundi.

Katanya, peningkatan jumlah pengundi itu berlaku selepas kerajaan mewartakan pendaftaran automatik bagi warganegara berusia 18 tahun bermula tahun lalu.

“Senarai daftar pemilih di Kelantan sebelum ini satu juta orang lebih, tetapi sekarang meningkat kepada 1.3 juta, ini bermakna tambahan 300,000 pengundi mewakili anak muda.

“Ini merupakan hasil pendekatan kempen all out dalam media sosial, kita dapati anak muda di IPT dan perantau memberi komitmen untuk balik mengundi nanti,” katanya pada sidang media di Pusat Media PRU15 PAS Kelantan di sini hari ini.

Bagaimanapun beliau berkata, sebelum pembubaran Parlimen pada 10 Oktober lalu kumpulan terbabit didapati membenci politik serta menyatakan tidak akan keluar mengundi.

Dr Wan Nik berkata, sikap terbabit didapati sudah berubah di atas komitmen kerajaan negeri termasuk calon PN untuk meneruskan lagi agenda pembangunan negeri demi kesejahteraan rakyat.

Menurutnya juga selepas PRU14 PN Kelantan menghantar 11 wakil ke Dewan Rakyat yang berjaya memainkan peranan membawa suara rakyat untuk membangunkan negeri ini.

Beliau berkata, semua wakil rakyat, sebahagiannya dalam kerajaan banyak menyumbang kepada pembangunan negeri yang bersifat material dan spiritual.

“Kita mahu meneruskan agenda pembangunan negeri melalui komitmen ahli-ahli parlimen dari Kelantan, di mana sebahagiannya berada dalam kerajaan di Putrajaya sebelum Dewan Rakyat dibubar.

“Hasrat mereka (anak muda) untuk memastikan Kelantan berada dalam radar Putrajaya untuk memastikan tempoh 32 tahun lalu akan mencipta peluang lebih baik pada masa depan,” katanya. – HARAKAHDAILY 16/11/2022

- Advertisement -