Saudi umumkan Prinsip Etika Kecerdasan Pintar

- Advertisement -

Susunan YUSMAN AWANG

RIYADH: Arab Saudi mengumumkan Prinsip Etika bagi teknologi Kecerdasan Pintar (AI) untuk perundingan awam pada dilaporkan pada hari Rabu semasa Sidang Kemuncak AI Global di Riyadh.

Prinsip-prinsip tersebut telah direka oleh Pihak Berkuasa Data dan Kecerdasan Buatan Saudi (SDAIA) untuk menjadi panduan praktikal yang menggabungkan etika AI sepanjang kitaran hayat pembangunan sistem AI, lapor Arab News.

- Advertisement -

Prinsip Etika AI mengiktiraf kepentingan membangunkan kecerdasan buatan dan inovasi teknologi ke dalam perkhidmatan kerajaan untuk rakyat dan golongan pelawat ke negara itu .

Selepas menganalisis piawaian dan garis panduan global dan domestik untuk penggunaan AI, pihak berkuasa Saudi telah membangunkan rangka kerja operasi yang boleh digunakan oleh entiti untuk mempromosikan AI sambil mengehadkan penggunaan teknologi yang tidak bertanggungjawab.

Etika AI akan menyediakan asas atau standard yang sama untuk membantu kerajaan Saudi mengelak  atau mengurangkan batasan teknologi.

Tujuh prinsip etika AI ialah keadilan, privasi & keselamatan, kemanusiaan, faedah sosial & alam sekitar, kebolehpercayaan & keselamatan, ketelusan & kebolehjelasan, dan akauntabiliti & tanggungjawab.

Presiden SDAIA, Dr Abdullah Alghamdi  berkata, pihaknya percaya prinsip-prinsip AI berkenaan akan membantu melangkah ke generasi inovasi seterusnya dalam pelbagai projek.

“SDAIA telah melakukan tugas yang sangat baik dalam merangkum tanggungjawab kami dalam melaksanakan AI, dan kami berharap untuk terus membangun dan melaksanakan AI yang melebihi jangkaan ini,” katanya.

Sementara, Ketua Pegawai Eksekutif Pusat Kebangsaan untuk AI,  Dr Majid Altuwaijri menyatakan semasa pengumuman di Sidang Kemuncak AI Global bahawa  pihaknya teruja untuk memajukan kapasiti teknologi  melalui pelaksanaan penyelesaian AI ke dalam proses dan operasi semasa.

“Prinsip Etika AI juga akan membantu kami memastikan bahawa kami melaksanakan keupayaan ini dalam cara yang terukur, bertanggungjawab data dan beretika,” tegasnya

Arab Saudi adalah salah satu daerah terawal yang menerima pakai Syor UNESCO mengenai etika kecerdasan buatan, yang disahkan oleh 193 negara pada November 2021.

Dalam pada itu, Saudi Gazette melaporkan, Menteri Pengangkutan dan Logistik Eng., Saleh Nasser Al-Jasser dan Presiden Saudi Data and Artificial Intelligence Authority (SDAIA) Dr. Abdullah Bin Sharaf Alghamdi, menandatangani memorandum persefahaman (MoU) di Saudi pada  Rabu untuk kerjasama dalam analisis lanjutan dan aplikasi kecerdasan buatan dalam pengangkutan dan sektor logistik.

MoU itu ditandatangani di luar edisi kedua Sidang Kemuncak AI Global, yang diadakan di Pusat Persidangan Antarabangsa King Abdulaziz di Riyadh.

Memorandum itu bertujuan untuk memperluaskan penggunaan dan penggunaan data dan kecerdasan buatan dalam sektor pengangkutan dan logistik dengan membangunkan penggunaan analisis lanjutan dan algoritma kecerdasan buatan dalam beberapa bidang.

Bidang tersebut termasuk pemodelan pengangkutan pelbagai mod dan ramalan permintaan masa hadapan, meningkatkan kecekapan mobiliti dan perkhidmatan serta mempertingkatkan integrasi corak pengangkutan dan rantaian bekalan, selain kajian tingkah laku dan demografi pengguna corak pengangkutan. – HARAKAHDAILY 15/9/2022

- Advertisement -