Lelaki bersenjata ceroboh pejabat FBI Ohio maut ditembak

- Advertisement -

Susunan  ZULHAIDI MANSOR

OHIO: Seorang lelaki bersenjata yang melarikan diri selepas cuba menceroboh pejabat Biro Penyiasatan Persekutuan (FBI) di Ohio, Amerika Syarikat (AS) terbunuh ketika  berbalas tembakan dengan polis.

Kes itu menarik perhatian seluruh negara kerana ia berlaku hanya beberapa hari selepas FBI melakukan pemeriksaan terhadap rumah bekas Presiden AS, Donald Trump di Florida, yang mencetuskan kemarahan penyokong berhaluan kanan.

- Advertisement -

USA Today melaporkan ketika anggota tentera mengejar keretanya yang melarikan diri di antara negeri, suspek melepaskan tembakan sebelum berhenti, meninggalkan keretanya di jalan luar bandar dan terlibat dalam kebuntuan selama berjam-jam dengan polis, menurut jurucakap Peronda Lebuhraya Ohio, Leftenan Nathan Dennis.

Pegawai penguatkuasa menembak dan membunuh suspek kira-kira jam 3.45 petang (waktu tempatan) pada Khamis (11 Ogos) selepas dia mengangkat pistolnya ke arah polis

“Dia maut akibat kecederaannya di tempat kejadian dan semuanya masih dalam siasatan buat masa ini,” kata Dennis pada sidang media pada Khamis.

Pihak berkuasa tidak mengenal pasti suspek secara terbuka, tetapi Associated Press pula melaporkan bahawa seorang pegawai, yang bercakap dengan syarat tidak mahu namanya disiarkan untuk membincangkan siasatan yang sedang dijalankan, mengenal pasti dia sebagai Ricky Shiffer, 42 tahun.

Pegawai itu berkata Shiffer dipercayai berada di Washington pada hari-hari menjelang serangan 6 Januari di Capitol, dan mungkin hadir dalam pemberontakan itu namun Shiffer tidak didakwa atas sebarang jenayah berkaitan serangan 6 Januari, kata pegawai tersebut.

Sementara itu, FBI sedang menyiasat kehadiran media sosial Shiffer dan sama ada dia mempunyai kaitan dengan ekstremisme sayap kanan, kata salah seorang sumber kepada CNN, 

Sumber penguatkuasaan undang-undang persekutuan yang berasingan memberitahu CNN bahawa pihak berkuasa sedang meneliti sama ada suspek mempunyai hubungan dengan mana-mana kumpulan yang mengambil bahagian dalam serangan 6 Januari ke atas Capitol AS atau jika dia mengambil bahagian sendiri.

Wajah suspek, Ricky Sciffer. (FOTO AFP)

Akaun Truth Social yang mengandungi nama Shiffer merujuk percubaannya untuk menyerbu pejabat FBI, dan juga menggalakkan orang lain dalam talian untuk bersedia untuk perang jenis revolusioner.

“Baiklah, saya fikir saya mempunyai cara melalui kaca kalis peluru, dan saya tidak melakukannya,” kata pengguna itu di laman media sosial Donald Trump pada jam 9.29 pagi.

“Jika anda tidak mendengar daripada saya, memang benar saya cuba menyerang F.B.I., dan ini bermakna sama ada saya telah dikeluarkan dari internet. FBI menangkap saya, atau mereka menghantar polis biasa sementara itu,” jelas akaun itu. 

Pihak berkuasa berkata, suspek melarikan diri dengan sebuah kereta selepas cuba masuk ke pejabat FBI.

Pihak berkuasa  masih belum mengesahkan akaun itu milik suspek. Bagaimanapun, sumber penguatkuasa undang-undang memberitahu CNN bahawa foto pada akaun itu sepadan dengan foto kad pengenalan (ID) kerajaan suspek.

FBI bagaimanapun enggan mengulas mengenai akaun itu dan penyiarannya, memetik siasatan berterusan mereka. – HARAKAHDAILY 12/8/2022

- Advertisement -