Ummah nasihat Loh isu agama tiga anaknya

PENANG 15/02/2022: Loh Siew Hong in tears as she explain her situation where she was denied on meeting her kids in Jitra during the press conference here at Wisma Tamilar Kural, Perai on February 15th. PICTURE BY SAYUTI ZAINUDIN
- Advertisement -

Oleh SYAHIRAH SALLEH

KUALA LUMPUR: Ibu tunggal yang mendapat hak penjagaan tiga anaknya yang masih bawah umur daripada pihak berkuasa agama Perlis bulan lalu, Loh Siew Hong dinasihatkan agar tidak terburu-buru menukar agama tiga anaknya yang memeluk Islam secara sukarela.

- Advertisement -

Presiden UMMAH, Mohd Zai Mustafa berharap ibu tunggal itu bersikap rasional dan lebih terbuka mengenai pilihan anaknya yang memeluk Islam atas persetujuan bekas suaminya, Naghaswaran Muniandy.

Katanya, menjadi tanggungjawab umat Islam untuk melindungi dan mempertahankan akidah ketiga-tiga anak Loh setelah mereka membuat keputusan itu.

“Apabila anak-anak beliau telah memeluk Islam, adalah menjadi tanggungjawab ummat Islam untuk mempertahan dan memelihara akidah anak tersebut daripada dimurtadkan.

“Sewajarnya Puan Loh bersyukur ummat Islam sangat prihatin kepada anaknya dan sentiasa membantu memberi pendidikan yang baik dan menjaga kehidupan mereka,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

Menurut Mohd Zai, ketiga-tiga anak-anak Loh juga gembira dengan Islam dan kehidupan mereka sekarang, apatah lagi kini ibu mereka juga sudah mendapat hak penjagaan daripada mahkamah.

Katanya, situasi itu menggambarkan toleransi agama yang baik dan wajar berlaku di Malaysia apabila keputusan memeluk Islam adalah secara sukarela.

Bagaimanapun UMMAH menganggap tindakan Loh untuk memohon pengisytiharan bekas suaminya tidak layak secara sah untuk mengislamkan anaknya, dianggap didorong oleh pihak tertentu.

“Puan Loh harus berfikiran terbuka dan rasional, dan jangan menjadi boneka kepada pihak tertentu yang ekstrim membenci Islam.

“Islam adalah agama kemanusiaan, keharmonian dan kedamaian, dan anak-anak Puan Loh akan menjadi insan yang lebih baik untuk menyayangi dan menghormati Puan Loh nanti,” katanya.

Mengulas lanjut, kata Mohd Zai, walaupun terdapat kelemahan dari sudut undang-undang untuk melindungi akidah ummat Islam yang menukar agama secara sepihak dan sukarela di bawah umur 18 tahun, tindakan itu akan membangkitkan rasa tidak puas hati dalam kalangan umat Islam.

Katanya, situasi ini juga dikhuatiri menimbulkan suasana tidak tenteram, mengancam keamanan negara serta akan mengakibatkan ketegangan agama dan kaum yang akibatnya lebih buruk.

Mohd Zai memberi contoh Tragedi Natrah yang telah membuktikan bagaimana peristiwa yang berlaku pada 12 Dis 1950 di Singapura, yang akibatnya sangat buruk kepada perpaduan kaum dan agama. – HARAKAHDAILY 29/3/2022

- Advertisement -