Perumahan awam usang Kuala Lumpur dibangunkan semula

- Advertisement -

Oleh SRIHAYANIS ABASRI

KUALA LUMPUR: Kementerian Wilayah Persekutuan (KWP) bersama Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) mengenal pasti 15 perumahan awam membabitkan 10,738 unit yang telah usang serta tidak lagi sesuai didiami untuk dimajukan semula.

Timbalan Menterinya, Datuk Seri Jalaluddin Alias, berkata perumahan awam berkenaan seluas 44.8 hektar akan dimasukkan dalam senarai Kawasan Pembaharuan Semula Kuala Lumpur dalam Draf Pelan Pembangunan Kuala Lumpur 2040.

- Advertisement -

Melalui inisiatif itu, katanya pemaju swasta membangunkan semula perumahan awam Razak Mansion asal sebanyak 658 unit kediaman 4 tingkat berkeluasan 31.5 meter persegi dan 46.8 meter persegi, dinaik taraf kepada 21 tingkat dengan keluasan 74.3 meter persegi.

Katanya, perumahan awam baharu yang mempunyai kemudahan lebih lengkap dan moden, siap sepenuhnya pada Januari 2017 dan 658 pemilik unit asal berpindah ke kediaman baharu pada Mac tahun yang sama.

“Bagi projek Razak Mansion, pemilik asal mendapat rumah baharu secara percuma, manakala penyewa ditawarkan membeli rumah baharu dengan harga RM42,000,” katanya menjawab soalan lisan Senator Nuridah Mohd Salleh di Dewan Negara, hari ini.

Nuridah meminta Menteri Wilayah Persekutuan menyatakan rancangan kerajaan untuk menebus guna tapak perumahan awam yang mempunyai satu atau dua bilik serta tidak sesuai diduduki untuk membangunkan perumahan bertingkat baharu yang lebih sesuai didiami.

Jalaluddin berkata, dua projek perumahan awam yang bakal dibangunkan semula ialah Seri Pahang yang kerja pembinaan telah dimulakan membabitkan 1,017 unit seluas 74.3 meter persegi.

Katanya, pembangunan semula perumahan awam Seri Pahang juga mengguna konsep yang sama seperti Razak Mansion dengan penyewa ditawarkan membeli pada harga RM42,000, manakala Seri Perlis 1 telah memperolehi kelulusan Perintah Pembangunan membabitkan 80 unit berkeluasan 82 meter persegi.

Selain itu, katanya pembangunan semula lapan perumahan awam masih di peringkat permohonan serta rundingan cadangan, manakala lima lagi masih dalam perancangan.

Beliau berkata, pembangunan semula perumahan awam selaras dengan matlamat Pembangunan Mampan dan Kesejahteraan Rakyat di bawah program Wilayah Prihatin KWP untuk memastikan manfaat serta nilai tambah kepada persekitaran yang lebih selesa dapat dinikmati penduduk Kuala Lumpur.

“Sebagai usaha memperluaskan inisiatif pembangunan semula serta mengurangkan kos pembangunan yang perlu ditanggung oleh Kerajaan, kementerian yakin kerjasama antara kerajaan dan swasta merupakan langkah bijak dengan menggalakkan lebih banyak penyertaan pihak swasta yang berminat melaksanakan pembangunan semula perumahan awam di Kuala Lumpur,” katanya. – HARAKAHDAILY 6/10/21

- Advertisement -