Belanjawan 2021 diluluskan, kemenangan untuk rakyat

- Advertisement -

GABUNGAN Mahasiswa Islam Se-Malaysia (GAMIS) mengikuti rapat sidang Dewan Rakyat yang berlangsung pada hari ini dengan menyaksikan bacaan kali ke-3 bagi Rang Undang-undang (RUU) Perbekalan (Belanjawan) 2021 diluluskan oleh majoriti Ahli Dewan Rakyat dengan keputusan undian 111 menyokong berbalas 108 yang menolak.

GAMIS ingin mengucapkan syabas dan tahniah kepada semua Ahli Parlimen yang menjunjung tinggi titah YDPA dan agenda kebajikan rakyat sekali gus menatijahkan Belanjawan 2021 ini diluluskan. Kepada baki Ahli Parlimen yang menolak Belanjawan 2021 diluluskan, kami sarankan agar kalian tidak lagi menjadi Ahli Parlimen untuk penggal-penggal yang mendatang.

- Advertisement -

Rakyat Malaysia turut menjadi saksi kesungguhan Pakatan Harapan (PH) yang berkeras mengusulkan undian belah bahagian bagi setiap butiran peruntukan mengikut kementerian dalam Belanjawan 2021 namun gagal dalam kesemua usaha mereka untuk menolak Belanjawan 2021. Hal ini membuktikan mereka tidak lebih sekadar berpolitik untuk kepentingan peribadi dan penuh dengan retorik.

GAMIS juga ingin berpesan kepada pentaksub PH dan sekutunya agar menerima keputusan hari ini dengan terbuka dan hentikan sokongan kepada perkara tidak berasas yang tidak pernah dapat dibuktikan walaupun dicanang berulang kali. 

GAMIS menyeru kepada semua pemimpin negara serta parti politik agar menggembleng tenaga dan idea dalam mencari cara dan solusi dalam memulihkan ekonomi negara serta keyakinan pelabur luar terhadap negara kita. Dalam saat negara lain telah mula menyesuaikan diri dalam ekonomi pasca-COVID-19, Malaysia dilihat masih terumbang-ambing dan perkara ini tidak seharusnya dibiarkan terus berpanjangan.

GAMIS mendoakan agar segala usaha baik daripada sebarang pihak dalam menjayakan agenda kebajikan rakyat terus dijulang serta dicontohi bersama. Golongan yang hanya tahu ‘bermain tarik tali politik’ serta membilang ‘numbers’ wajar ditolak oleh rakyat.

“Demi Islam, Mahasiswa Bangkit”

MOHD ZOFRIE ZULHILMIE RUSLEE
Presiden
Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia (GAMIS) 2020 – HARAKAHDAILY 15/12/2020

- Advertisement -