Pengkhianat nombor satu keamanan Asia Barat

- Advertisement -

DEAL Of The Century‘ yang diumumkan oleh Presiden Amerika Syarikat Donald Trump di Rumah Putih semalam adalah satu pengkhianatan kepada rakyat Palestin dan keamanan di rantau Asia Barat.

- Advertisement -

Pelan damai Asia Barat yang diuar-uarkan mampu memberikan solusi keamanan kepada rantau Asia Barat serta memberikan Palestin sebuah negara yang merdeka sebenarnya adalah palsu belaka dan merupakan kesinambungan manifestasi Barat terhadap Deklarasi Belfour yang diumumkan pada 2 November 1917.

Deklarasi Belfour adalah ikrar British yang berjanji akan mewujudkan satu negara buat bangsa Yahudi di rantau Asia Barat ketika perang dunia pertama dahulu.

Namun, kali ini, bukan sahaja Deal Of The Century menyambung tali hayat ikrar British yang mahu mewujudkan sebuah negara buat bangsa Yahudi tetapi turut juga memastikan cita-cita Zionis Israel dan Kristian Evangelikan yang mahu mewujudkan sebuah negara Israel Raya tercapai.

Pelan Damai Asia Barat yang digelar Deal Of Century yang diumumkan Presiden Donald Trump semalam bersama Perdana Menteri Rejim Israel Benjamin Netanyahu adalah berat sebelah dan langsung tidak mengambil kira kepentingan rakyat Palestin.

Bukan sahaja ia melanggar undang-undang antarabangsa dan resolusi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, ia juga turut merobek kedaulatan Jordan dan Syria dengan memasukkan Lembah Jordan dan Bukit Golan sebagai sebahagian daripada wilayah Israel.

Syarat pelan damai tersebut yang dikenakan ke atas Palestin adalah tidak masuk akal dan membuktikan Amerika Syarikat dan Israel sebagai pengkhianat kepada keamanan Asia Barat.

Di antara syarat utama pelan damai tersebut ialah wilayah Palestin yang ditawan oleh Rejim Israel semenjak perang Arab – Israel 1948 tidak diserahkan kembali kepada Palestin manakala penempatan haram penduduk Israel turut kekal sebagai sebahagian daripada wilayah Israel. Baitul Muqaddis kekal sebagai ibu negara Israel sebagaimana yang diumumkan Donald Trump pada Disember 2017.

Sebagai ganti rugi kepada tanah yang diambil dari wilayah Palestin, sebuah kawasan gurun di sempadan Palestin – Mesir akan diberikan kepada Palestin untuk didirikan penempatan dan kemungkinan dijadikan negara Palestin. Israel juga akan terus kekal menguasai soal keselamatan di seluruh wilayah Palestin dengan Pihak Berkuasa Palestin samada di Semenanjung Gaza dan Tebing Barat tidak dibenarkan mewujudkan tentera untuk mengawal keselamatan. Hamas perlu dilucutkan hak sebagai pemerintah Tebing Barat dan dibubarkan.

Namun bayang sebuah negara Palestin yang dijanjikan dalam pelan damai tersebut adalah palsu belaka dengan tidak menetapkan sebarang tarikh mahupun pelan untuk negara tersebut.

Yang ada hanyalah sebuah cadangan yang nyata belum pasti sebagaimana yang berlaku sebelum ini. Ternyata pelan damai tersebut hanyalah sebuah pelan untuk menguatkan cengkaman Rejim Israel ke atas wilayah Palestin dan menguatkan pengaruhnya di rantau Asia Barat.

Itu adalah di antara syarat-syarat utama pelan damai tersebut yang sudah tentu memihak kepada Rejim Israel dan menindas Palestin dan penduduknya. Dunia Islam seharusnya bersatu menentang kezaliman Rejim Israel dan Amerika Syarikat ke atas Palestin dan rakyatnya.

OIC mahupun Liga Arab harus bertindak segera menentang pelan damai tersebut dan membantu Palestin dan rakyatnya, bukan lagi berpeluk tubuh melihat seperti sekarang. Sedihnya, terdapat negara dari kalangan Dunia Islam di rantau Asia Barat hadir pada pengumuman pelan damai tersebut. Moral dan kekuatan Dunia Islam sudah tersungkur di kaki Rejim Israel.

Majlis Keselamatan PBB dan PBB sendiri harus mengutuk malah mendesak Amerika Syarikat mahupun Rejim Israel untuk tidak merealisasikan pelan damai tersebut. Dunia harus bertindak mengutuk kezaliman ini.

Tindakan Amerika Syarikat menghalalkan perbuatan terkutuk Rejim Israel membuktikan sikap imperialisme Amerika Syarikat yang bertindak sesuka hati tanpa mempedulikan dunia. Israel harus berundur dari kesemua wilayah Palestin dan keluar dari Asia Barat.

Dunia Islam harus bersatu menentang Rejim Israel kerana Rejim Israel adalah musuh nombor satu Dunia Islam.

YB MUHAMMAD KHALIL ABDUL HADI
Pengerusi Lujnah Hal Ehwal Antarabangsa dan Hubungan Luar PAS Pusat.
ADUN Batu Burok – HARAKAHDAILY 29/1/2020

- Advertisement -