Ubi kayu, kas-kas: Helah kerajaan menjelang Aidilfitri

Nadzir Helmi
- Advertisement -

KUALA LUMPUR: Pemuda PAS menyatakan rasa kesal terhadap kenyataan yang dibuat oleh dua wakil parti kerajaan yang mencadangkan supaya ubi kayu dan kas-kas masing-masing dijadikan alternatif beras dan bawang yang menjadi keperluan rakyat Malaysia.

Ia adalah susulan pada 6 April lalu, Yang Dipertua Dewan Rakyat, Tan Sri Johari Abdul mencadangkan rakyat menggantikan ubi kayu sebagai sumber alternatif karbohidrat, sementara menunggu isu bekalan beras putih tempatan (BPT) selesai.

- Advertisement -

Sementara, Pengerusi Lembaga Pertubuhan Peladang, Datuk Mahfuz Omar pula mencadangkan orang ramai menggunakan kas-kas menggantikan bawang merah yang mengalami kenaikan harga ketika ini dalam masakan.

Ketua Penerangan Dewan Pemuda PAS Malaysia, Nadzir Helmi dalam satu kenyataan berkata, hal ini telah menunjukkan tanda keegoan yang berterusan pihak kerajaan, dan menafikan kegagalan mengurus keperluan harian rakyat dalam keadaan keperluan yang kian sempit dengan kenaikan harga kos-kos bahan mentah yang berterusan.

Dalam hal ini, Nadzir turut berkata, pihak kerajaan perlu jujur dan telus dalam memberi komen yang diperlukan rakyat.

Tambah beliau, kerajaan bukan hanya mencari perkataan helah dan terus bersandiwara dalam keadaan rakyat begitu tersepit untuk mendapatkan keperluan yang diperlukan, apatah lagi menjelang Aidilfitri.

“Turunlah ke bawah, ambil berat dan tahu berkenaan rakyat. Usah ditambah luka dengan hirisan cadangan yang ternyata ‘melepaskan batuk di tangga’ setelah siri-siri kerajaan yang membentangkan segala nombor dan data yang tidak menggambarkan realiti rakyat di bawah.

“Insaflah, atau tunggulah saatnya anda disisihkan rakyat!” katanya – HARAKAHDAILY 9/4/2024

- Advertisement -