Gempa bumi Taiwan ganggu rantaian bekalan semikonduktor Asia

Keadaan sebuah bangunan di Hualien, Taiwan pada 3 April 2024. (FOTO: Almayadeen.net)
- Advertisement -

TAIPEI: Gempa bumi terbesar di Taiwan sejak 1999 berkemungkinan menyebabkan beberapa gangguan di seluruh rantaian bekalan semikonduktor Asia.

Penganalisis ekonomi berkata, selepas pembuat cip dari syarikat Taiwan Semiconductor Manufacturing Co (TSMC) hingga ke United Microelctronic Corporation (UMC) menghentikan operasi untuk memeriksa kemudahan dan menempatkan semula pekerjanya.

- Advertisement -

Terdahulu, gempa bumi berukuran  7.2 magnitud pada skala Ritcher melanda pantai timur Taiwan berhampiran Daerah Hualien pada pagi semalam, Rabu (3 Apr), meragut sembilan nyawa dan mencederakan 800 yang lain.

Pulau Taiwan memainkan peranan besar dalam rantaian bekalan semikonduktor global kerana ia adalah pusat  kepada pembuat cip terbesar di dunia TSMC, yang membekalkan cip kepada Apple dan Nvidia, dan pembuat cip yang lebih kecil termasuk UMC, Vanguard International Semiconductor, dan Pembuatan Semikonduktor Powerchip.

Walaupun kebanyakan terletak jauh dengan pusat gempa, namun kebanyakan firma berkenaan berkata, keputusan telah dibuat untuk memindahkan beberapa kilang pembuatan dan menutup beberapa kemudahan untuk pemeriksaan, lapor Reuters.

“Untuk memastikan keselamatan kakitangan, beberapa operasi kilang telah dipindahkan mengikut prosedur syarikat,” kata jurucakap TMSC dalam satu kenyataan, sambil menambah bahawa pekerja bagaimanapun sudah mula kembali bekerja pada hari ini.

“TSMC, yang beroperasi  di Hsinchu, Tainan dan Taichung telah mengalami tahap gangguan yang berbeza-beza, mungkin terpaksa menangguhkan beberapa penghantaran dan meningkatkan input wafer untuk mengimbanginya,” kata perunding Isaiah Research dalam satu nota.

“Mengurangkan kesan gempa bumi memerlukan langkah dan masa yang teliti untuk memulihkan pengeluaran dan menegakkan standard kualiti, memberikan implikasi dan halangan tambahan,” ujar kenyataan itu..

Tambah kenyataan itu, operasi TSMC di Tainan untuk nod proses lanjutan, seperti 4/5nm dan 3nm, telah digantung buat sementara waktu.

“Selain itu, peralatan litografi ultraungu (EUV) ekstrem yang penting untuk nod lanjutan ini telah dihentikan di tapak untuk tempoh lapan hingga 15 jam,” katanya.

Penganalisis Barclays pula berkata, beberapa fabrik semikonduktor yang sangat canggih perlu beroperasi dengan lancar  sepanjang masa (24/7) dalam keadaan vakum selama beberapa minggu dan penghentian itu akan mengganggu proses, meningkatkan tekanan harga dalam sektor itu.

“Ini boleh menyebabkan ‘gangguan jangka pendek’ kepada pembuatan elektronik dalam ekonomi yang tertumpu pada produk huluan, seperti Jepun dan Korea, serta ekonomi yang tertumpu pada produk hiliran, seperti China dan Vietnam,” ujar kenyataan Barclays.

Bagaimanapun, laporan itu menyatakan bahawa tahap inventori yang lebih rendah dalam kalangan pelanggan boleh membenarkan pembuat cip Taiwan dan Korea menaikkan harga. – HARAKAHDAILY 4/4/2024

- Advertisement -